Inverlussa går fra skjelloppdrett til servicebåt

Nyheter
1851

Men Skottland har ikke opplevd like skarp vekst i servicebåtsegmentet som vi har sett i Norge.

– Det er små og nette båter dette, med mye utstyr, nærmest små ankerhåndterere.

Salgsdirektør Lars Conradi Andersen klatrer opp den bratte leideren som fører til taket av «Kiera Fiona». Havyard-flagget skal fires, og erstattes av flagget til skotske Inverlussa Marine Services.

11 båter
Ledelsen i servicebåtrederiet Inverlussa har tatt turen til Leirvik i Sogn for å overta «Kiera Fiona», en 25,5 meter lang servicebåt. Den vil slutte seg til flåten med 11 båter som drives ut fra Isle of Mull på den skotske vestkysten.

«Kiera Fiona» er den andre båten Havyard leverer til Inverlussa Marine Services. Den er robust og romslig, men ikke størst i Inverlussa-flåten.

– 25-27 meter er de største vi har. De fleste av dem er over 20 meter, forteller Douglas Wilson.

Skjelloppdrett
Den tidligere fiskeren har slått seg opp som skjelloppdretter og har de siste år, sammen med sin familie, utviklet Inverlussa Marine Services til et av de ledende servicebåtrederiene i Skottland.

Servicebåtsegmentet i den norske havbruksnæringen har vært gjennom en ekstrem vekstfase de siste fem-seks år – med høy lønnsomhet. Slik har det så langt ikke vært på andre siden av Nordsjøen.

– Det har ikke vært samme vekst i Skottland. Vi har kortere kontrakter, og ikke samme lønnsomhet, sier Wilson.

Allsidige båter
– Vi arbeider med lus og AGD – generelt arbeid på lokaliteter. Vi har allsidige båter som lett kan flyttes fra en lokalitet til en annen, supplerer sønnen Ben Wilson, administrerende direktør i rederiet.

Ben Wilson

Han tror heller ikke på sterk i servicebåtsegmentet i Skottland.

– Jeg tror ikke det. Jeg tror ikke på samme vekst, sier han, og viser til at skotske oppdrettskonsesjoner har restriksjoner som gir lavere produksjon enn de norske og at det i Skottland – som i Norge – ikke er vekst i den underliggende lakseproduksjonen. Regelverket er også mer rigid med hensyn til hvilke kraner vi kan bruke, sier Ben Wilson videre.

På kundelisten er navn som Marine Harvest, The Scottish Salmon Company (SSC) og Cooke Aquaculture.

– Vi leverer fiskefôr for SSC. Vi har et eget båtdesign for fôrleveranser. Det er ikke så spesialisert som i Norge, forteller Ben Wilson.