Brønnbåtrederiet Intership fra Hareid har tatt levering av sitt andre nybygg fra Zamakona Yards Bilbao. «Inter Scotia», som er en batterihybrid brønnbåt, er designet av Salt Ship Design og har en lastekapasitet på 2.500 kubikkmeter.
«Inter Scotia» er i likhet med søsterskipet «Inter Atlantic» designet med fokus på fiskehåndtering, fiskevelferd og biosikkerhet. Fartøyet har installert en betydelig batteripakke, som i kombinasjon med varmegjenvinning og andre tiltak, gir betydelig redusert fuelforbruk og klimagassutslipp, fremgår det av en pressemelding.
Fiskehåndteringssystemet er levert fra MMC First Process, og i tillegg har fartøyet installert et stort produksjonsanlegg for ferskvann. Ferskvannsproduksjonen av sjøvann blir gjort gjennom omvendt osmose, med en produksjonskapasitet på 5.000 kubikkmeter ferskvann i løpet av 24 timer.
Intership har siden 2016 ledet an utviklingen innenfor ferskvannsbehandling av lus og AGD
(amøbegjellesykdom) ved bruk av omvendt osmose. I løpet av de syv siste årene har selskapet opparbeidet seg omfattende operasjonell erfaring i ferskvannsproduksjon og ferskvannsbehandling. Erfaringen er videre brukt til å aktivt utvikle og forbedre eksisterende og planlagte system. Resultatet er et spesialdesignet omvendt osmosesystem for brønnbåt, som iføgle selskapet gir en svært effektiv, rimelig og miljøvennlig metode for lus-, AGD- og annen gjelle behandling av oppdrettsfisk.
«Inter Scotia» går direkte inn på en fast avtale for et større oppdrettsselskap i Skottland. Etter noen måneder i arbeid vil nybygget bli tatt ut av arbeid for installasjon av avlusersystemet FLS Caligus R600. Kombinasjonen av ferskvannsbehandling og lavtrykksbehandling er en effektiv og skånsom metode for fjerning av lakselus og gjelleutfordringer i samme operasjon.
– Det er med stor glede at vi nå tar levering av vårt tredje skip med Intership sitt industriledende oppsett for produksjon og behandling av laks med ferskvann. Ferskvannsbehandling er sannsynligvis en av de mest skånsomme behandlingsmetodene, og det er mulig å høste både økonomiske-, tidsmessige- og miljømessigebesparelser ved å tilrettelegge for slik behandling gjennom installasjon av høykapasitets produksjonsanlegg for ferskvann. Videre har vi to andre brønnbåter under bygging med enda større produksjonskapasiteter, sier Ole Peter Brandal, daglig leder i Intership.
Etter overtakelsen av nybyggene fra Zamakona og Sefine vil den totale flåtekapasiteten i Intership være på om lag 26.200 kubikkmeter fordelt på elleve brønnbåter. Fartøyene opererer i Norge, Chile, Skottland, og i Canada.