Hareid-rederiet er i ferd med å bli solgt.
iLaks har fått bekreftet fra en rekke uavhengige kilder at Intership kan bli solgt i nær fremtid. Brønnbåtrederiet er 92,9 prosent av Luxembourg-registrerte Aso Lux 3 S.Á.R.L. Bak denne kontoen står et private equity-fond, bekrefter Interships konsernsjef, Ole Peter Brandal.
– Ja, hovedaksjonær er Alchemy (London-basert). De kom inn i mai 2018, skriver Brandal i en epost til iLaks.
Han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.
– Dessverre. Det er ikke noe å rapportere nå.
Exit
Alchemy Partners spesialiserer seg på å investere i «nødlidende og undervurderte eller underpresterende virksomheter og andre spesielle situasjoner gjennom gjeld og egenkapital i hele Europa».
Fondet har en forvaltningskapital på 1,5 milliarder pund.
Slike private equity-fond har normalt en eierhorisont på tre til syv år. Nå har Alchemy Partners eid Intership i fem år, og en exit kan følgelig være nært forestående.
Intership er en betydelig investering for fondet. Intership-flåten består av åtte brønnbåter, som tar oppdrag i Norge, Skottland, Island, Canada og Chile. Denne flåten var ved årsskiftet bokført til en verdi av 1,9 milliarder kroner.
Les også: Økt skattetrykk bidrar til at utenlandske investorer fester grepet om den norske brønnbåtflåten
Beilere
En rekke aktører har meldt sin interesse for den kontrollerende eierposten i rederiet. iLaks vet at Helge Gåsø og Frøy Kapital blant dem.
– Vi kommenterer av prinsipielle årsaker aldri rykter og spekulasjoner om mulige transaksjoner, sier Klaus Hatlebrekke, investeringsdirektør i Frøy Kapital, til iLaks.
I vår ble det kjent at Frøy Kapital kjøpte opp rederiet Njord Aquashipping, som da akkurat hadde kontrahert sin andre brønnbåt.
Gåsø solgte seg i sommer ut av en annen brønnbåt-aktør, Frøy-gruppen, som han selv grunnla. Kjøperen her var et infrastrukturfond kontrollert av investeringsbanken Goldman Sachs.
En som definitivt ikke er interessert i å kjøpe Intership er konkurrenten Sølvtrans.
– Nei, sier gründer og reder Roger Halsebakk bestemt.
– Har bygget og kjøpt for mer en 20 milliarder siste ti årene, så nå roer vi ned og konsentrerer oss om det vi er gode til: Drift, sier han videre.
iLaks har også kontaktet Rostein og Aquaship for å sondere deres eventuelle interesse for Intership. Ingen av dem har besvart våre henvendelser.
Intership | 2022 | 2021 | Endring |
Omsetning | 278,7 | 277,4 | 0,5 % |
EBIT | 96,7 | 91,1 | 6,1 % |
Resultat før skatt | 48,2 | 36,3 | 32,8 % |
Driftsmargin | 34,7 % | 32,8 % | |
Alle tall i millioner kroner |