Mens AKVA group satser tungt på sirkulære løsninger, er oppdretterne fortsatt tilbakeholdne med å åpne lommeboken.
Bærekraftsansvarlig Trude Olafsen forteller at selskapet var først ute med å vise at det er mulig å produsere en sertifisert merd utelukkende laget av resirkulert plast fra utrangerte merder. Nylig har de også vist at det samme kan gjøres med nøter av nylon.
– Begge prosjektene har vi gjort sammen med gode kunder og samarbeidspartnere i gjenvinningsindustrien, sier Olafsen.
Hun understreker at bruken av resirkulert materiale kutter utslippene betydelig – både for AKVA group selv og for kundene. Likevel har responsen fra markedet foreløpig vært skuffende.
– Vi må dessverre si at interessen har vært litt laber så langt. Det er nok en forventning om at en resirkulert merd skal koste det samme som en jomfruelig, og kanskje helst litt mindre. Men de koster litt mer, fordi verdikjeden nå i startfasen ikke er like effektiv, sier hun til iLaks.

Har troen på produktet
Olafsen peker på at jomfruelig plast har effektive verdikjeder, mens resirkulert materiale ennå er i etableringsfasen.
– Gjenvinningsaktørene er klare, vi er klare, nå håper vi kundene våre blir klare, sier hun.
AKVA group har tatt en finansiell risiko ved å satse på resirkulerte materialer.
– Vi mener det er riktig, og vi har troen på at det vil bli omfavnet, sier Olafsen.
Hun håper at den kommende produsentansvarsordningen vil stimulere til økt sirkularitet og gi fart til verdikjeden.
Les også: – Gjenvinning er det neste store skiftet i oppdrettsnæringen
– Et viktig bidrag
For Olafsen er det første og viktigste bærekraftsarbeidet knyttet til produktene selskapet utvikler.
– Da påvirker vi også bærekraften til kundene våre. Når du tenker på verdikjeden, er det et ekstremt viktig bidrag, sier hun.
Hun viser til næringens utfordringer som lus, rømming, slam, vannbruk og materialbruk.
– Alt som har betydning for bærekraft hos kundene gir direkte innspill til våre innovasjoner. Vår oppgave er å bidra til å løse næringens bærekraftsutfordringer i tett samarbeid med kundene, sier Olafsen.
– Vi driver i en næring som produserer mat, det er kjempeviktig. FN ønsker at vi skal produsere mer, men politikerne sier at vi må løse en god del av bærekraftsutfordringene først. Vi som leverandør sitter på noe av nøkkelen til å kunne frigjøre denne veksten, legger hun til.
Olafsen mener vekst er en forutsetning for økt innovasjon.
– Vi tror at vekst er en viktig forutsetning for å drive frem nye løsninger, sier hun.
God oversikt over utslipp
Hun peker på at oppdrettere og leverandører har ulike problemstillinger når det gjelder klimagassregnskap.
– For oppdretterne handler det hovedsakelig om fôr og flyfrakt. Alt annet blir smått i forhold.
– Vi derimot er et klassisk industriselskap, med utslipp knyttet til innkjøp av råmaterialer som stål, plast og elektronikk. Gjennom klimagassregnskapet vårt har vi god oversikt over hva det betyr, og hva det kan bety utslippsmessig å bruke resirkulerte materialer, sier Olafsen.
Det andre store utslippet kommer når kundene bruker produktene, for eksempel RAS-anlegg.
– Da må både vi og kunden rapportere på utslippene. Hvor mye det blir avhenger av kundens elektrisitetskilde – om den er fornybar eller ikke, sier hun.
Olafsen mener EUs bærekraftsdirektiv er omfattende og krevende, men også nyttig.
– Det tvinger oss til å kartlegge og rapportere nærmest alt vi gjør. Det har gjort oss mye mer klar over utslippene våre og hva vi bruker av råmaterialer, og det er veldig bra. Det blir også lettere å sammenligne selskap, sier hun.






