– Vi merket stor forskjell da oljeprisen falt. Da tok interessen for oppdrett av, sier styrelederen og en av hovedeierene i Grieg Seafood. Han har vært sentral i arbeidet med å bygge opp Grieg Seafood, fra den spede starten i 1992. I dag er selskapet et av verdens ledende innen oppdrett av laks.
Vil ikke selge
Det er ingen hemmelighet at Grieg Seafood lenge har stått på ønskelisten til den enda større konkurrenten Marine Harvest. Men i mai ga oppdrettsgiganten opp planene om å kjøpe seg kontroll. Grieg-familien er rett og slett ikke interessert i å selge.
– Nei, det stemmer. Det er alt for gøy å holde på, sier Per Grieg jr.
Store planer
Han er en av deltakerne på mandagens Sysla Live i Bergen, som skal handle om det som skjer i oppdrettsnæringen. Her vil han blant annet fortelle om de storstilte planene han har for ny virksomhet i Canada.
– Oppdrett ble i mange år utelukkende sett på som en distriktsnæring. Dette har snudd totalt. Sjømat er blitt en vinner på Oslo Børs, og en sektor som internasjonale forretningsbanker og fond fokuserer voldsomt på, sier Per Grieg jr.
I vinden
FAKTA
- Grieg Seafood har oppdrettsanlegg i Rogaland, Finnmark, Canada og Shetland.
- Omsetningen i fjor var på 4,6 milliarder kroner.
- Selskapet har slitt med lønnsomheten, men leverte rekordresultat i første kvartal.
- Hovedkontoret ligger i Bergen.
Det var nettopp slike institusjonelle investorer som kom inn da Marine Harvest solgte seg ut av Grieg Seafood.
– Vi synes det er veldig kjekt. Det er både et uttrykk for at bransjen i vinden, og at vi er blitt en stor industriell aktør, sier Grieg jr.
Han opplever interessen fra utenlandske investorer som stigende:
– Amerikanerne kaller det bare the protein story. Det handler om at verdens befolkning øker, levestandarden er ventet å gå opp og at man ser for seg at forbruket av proteiner nesten vil dobles.