Innovasjonen har nå kommet til salgsleddet

Meninger
1366

Den digitale revolusjonen som feier over samfunnet legger til rette for en rekke nyvinninger også innen handel av sjømat. Mens det har vært høy innovasjonstakt på produksjonssiden i flere år, så har lite skjedd på salgssiden. Dette er nå i ferd med å endre seg.

Oppdrettsbransjen gjennomgår en rivende utvikling på sjøsiden. Motivert av et ønske om å senke kostnader, bedre bærekraften, få opp produksjonsvolumet og tilfredsstille stadige krav fra konsumenter og kjøpsleddet opplever vi at ønsket om nye løsninger er sterkt. Vi vet alle hvilket fokus det nå er på lusebekjempelse, sykdomsbekjempelse, fiskevelferd og kampen mot rømming av fisk. Lasere i merdene, big data i skyen og bevisst avl av sterke laksestammer er allerede hverdags.

Går man noen tiår tilbake så ble fisken fôret for hånd, og når fisken kom til pakkeriene så ble det meste også der gjort manuelt. Går man tilbake tilsvarende tiår og ser på salgssiden så brukte man telefonboken for å finne kunder og faksen for å bekrefte handler. Dette er et tilbakelagt stadium. Man bruker nå internett for å finne informasjon om kundene, telefon og internett for å handle med kundene og dokumentene legges ved som vedlegg i en e-post og sendes til motparten.

Men nå skjer det også ting på salgssiden, selv om ideen knappest er ny. På slutten av 90-tallet ble det forsøkt etablert en markedsplass, men den ble etter sigende offer for kjøpere som fremdeles brukte faxen og den brutale .com-krisen. På de 20 årene som har gått siden den gang, har utviklingen innen teknologi og i samfunnet forøvrig, gjort sitt til at industrien er mye bedre rustet til å utnytte fordelene ved økt digitalisering.

Illustrasjonsbilde – ikke faktiske priser i handelsportalen. Foto: JET Seafood

Kongstanken bak JET Seafood og www.seafoodportal.com er å øke effektiviteten og senke kostnadene for aktørene i markedet samtidig som man får en økt transparens rundt tilbud, etterspørsel og priser. Dette vil hjelpe både kjøpere og selgere i arbeidet med å omsette fisken. På denne måten vil vi kunne oppleve en forbedring som gagner alle parter, også når det gjelder å få riktig fisk ut til riktig kunde på en effektiv måte.

Vi fastslår også med glede at en rekke aktører, både store og små,  ser verdien av digitale markedsplasser for laks og annen sjømat. Det er hevet over enhver tvil at en slik markedsplass vil bli et viktig verktøy i verktøykassen for en rekke salgsorganisasjoner i sjømatbransjen. Så håper vi at aktørene støtter opp om disse initiativene og innovasjonen som nå også kommer i salgsleddet av verdikjeden. Vårt mål er å gjøre hverdagen lettere for både kjøpere og selgere både i Norge og globalt. Da mener vi at Norge det beste stedet å starte og drive en slik markedsplass og vi oppfordrer alle aktører til å prøve oss ut.