Press på å ta riktige valg.
på at næringen skal ta riktige valg Da Inka skulle bygge opp en ny fiskeforedlingsfabrikk i Bjørnafjorden sør for Bergen, gikk eierne i gang med å regne på hvor mye energi de kunne hente fra spillvarmen fra egen prosess, særlig kjøl og frys. Inka anslår at besparelsen tilsvarer opp mot 4,3 millioner kilowattimer.
– Det blir et stadig større press på at næringen skal ta riktige valg for fremtiden, det gjelder både fabrikkene og emballasjen vi bruker, sier fabrikksjef Øyvind Magnussen hos Inka til Teknisk Ukeblad.
Inka har to fabrikker som bruker til sammen fire GWt strøm i året. Strømmen kjøpes både gjennom langtidskontrakter og i spot-markedet. Kjetil Løvaas er til daglig ansatt i Bremnes Seashore, og var innleid av Inka som prosjektleder for byggingen.
Bremnes Seashore neste
Nå er Løvaas er i gang med neste prosjekt, hos Bremnes Seashore på Bømlo, mest kjent for merkevaren SALMA. Selskapet skal både bygge om og bygge en ny, stor fabrikk og nytt kjølelager.
– Varmen fra kjøle-fryseaggregatene kanaliseres inn i varmevekslere og varmer opp de flere tusen literne med vaskevann. Varmen brukes også til å smelte is fra transporten. Dette vannet skal samles opp og etterbehandles, sier Kjetil Løvaas til TU.
Ved å bruke overskuddsenergi på samme måte som Inka, kan Bremnes blant annet fjerne propananlegget som i dag brukes til å varme 6.000 liter vaskevann hvert døgn. Nå skal kapasiteten mer enn dobles. Overskuddsvarme fra kjøledelen skal gjenbrukes, og varmepumper skal brukes til å varme både vaskevann og gulvene i sosial sone, skriver TU.
Les også: Bremnes Seashore vil bygge ny Salma-fabrikk
Villig til å investere
Det skal bygges ny kjølehall og foredningsavdeling på til sammen 14.000 kvadratmeter ved anlegget på Bømlo. Prosjektet har en ramme på over 400 millioner kroner og vil etter planen stå ferdig innen utgangen av 2023.
– Det handler om man er villig til å investere de millionene. Varmevekslere og varmepumper koster, og man må alltid regne på nedbetalingstiden. For Inka var ikke strømpris drivkraften, men jeg ville blitt forundret hvis dette ikke er i tankene til dem som nå skal bygge nytt eller bygge om, sier Kjetil Løvaas.