– Vi fraktet 580.075 kilo laks på en kjøl. Det er ny verdensrekord, sa administrerende direktør Harry Bøe i Norsk Fisketransport nylig til Nett.no.
Båten som skal ha satt rekorden var «Havtrans», tidligere kjent som «Stormy».
Da ble det bråk.
Avvik
Brønnbåtmannskapene er patriotiske, og saken ga storm på en rekke Facebook-sider. Rett skal være rett.
– Må nok skuffe dere når dere skriver at «Havtrans» har satt verdensrekord i biomasse på 580 tonn, når «Ro Fjell» har hatt 682 tonn ombord. Det er en god del i avvik mellom vekta, når det er 102 tonn i forskjell, skriver Chris Breivik i en epost til iLaks. Han jobber til daglig på Rosteins brønnbåt «Ro Fjord».
Breivik viser til Anders Sandøy ved Rostein-rederiet for ytterligere informasjon knyttet til «Ro Fjell».
Større tank
– Båten er jo mye større også. «Ro Fjell» er 4.500 kubikk, så den er 1.300 kubikk større. Den fysiske størrelsen er like stor, lengde og breddeforhold, forklarer Anders Sandøy ved Rosteins hovedkontor på Harøy til iLaks.
Det betyr at «Ro Fjell» er utstyrt med en større tank enn Norsk Fisketransports «Havtrans».
– Det er en retningslinje som ligger på 150 kilo på kubikken, Transportforskriften. Det er det vi prøver å holde oss til. De har over 180 tonn på kubikken om de kjører en sånn last. Det er i øvre grense av det vi kjører med, sier han.
Flere sider på Facebook og Instagram følger brønnbåtnæringen nøye. Brønnbåtmannskapene er lojale, engasjerte og patriotiske – både på vegne av egen båt og rederi.
– Brønnbåtmannskapene er engasjerte, og mange er av den oppfatning at sin båt er best, sier Sandøy.
Vekstbransje
Brønnbåtnæringen er også av en av få norske skipsfartsnæringer som opplever sterk vekst. Drevet av økt lakseproduksjon, strengere hygienekrav og økte utfordringer med lusebekjempelse, går retningen mot stadig mer spesialiserte båter.
– Det har skjedd mye på 20 år.
Rosteins «Ro Fjell» leder an i utviklingen som går mot større og større fartøyer.
– Den er den største av alle båtene den. Den går i charter med SalMar på Frøya nå. Den er to år i mai, sier Anders Sandøy som er sønn av Rostein-gründer Odd Einar Sandøy.