Forbrukerne velger billigere alternativer.
Skinker, bacon, pølser, kalkunburgere, «coated» torskefileter og røkelaks. De har en rik og bred produktportefølje. Simon Smith er konserndirektør i Sofina Foods, morselskapet til den engelske foredlingskjempen Youngs. Sistnevnte er den største sjømatleverandøren i Storbritannia.
Smiths inngang til Sofina gikk via Youngs, som den gang var private equity eid og basert i fiskerihavnen Grimsby.
– Vi selger sjømat, svin, kylling og kalkun. Vi står nært dagligvarekjedene, med egne brands, sier Smith, og legger til: – Vi vil vokse kategorien.
– Vi har skala, med fem «coated products» fabrikker, to lakserøykerier, to hvitfiskanlegg, og vil vil betjene våre retail-kunder så godt som vi kan.
Gründer
Sofina Foods er canadisk eid, 100 prosent av entreprenøren Michael Lafti. Selskapet ble etablert i 1995. Gjennom en rekke oppkjøp har de nå 13.000 ansatte.
– Vi er en «four billion pund business», sier Smith. Blant leverandørene er aktører som Lerøy, SalMar og Mowi.
De mange hyppige oppkjøpene gir rikelig av arbeid for staben.
– Vi er i en integrasjonsfase. Som vi hørte fra SalMar tdiligere idag – det er en kjempestor oppgave. Vi samler et eget språk, etikk, kultur og forretningsprosesser. Det er absolutt avgjørende at vi beholder vår kompetanse innen svin og likeledes sjømat, sier Smith under NASF-konferansen i Bergen torsdag formiddag.
Datterselskapet Youngs «sourcer» fisk fra hele verden. Torsk fra Barentshavet, reker fra Argentina, hake fra Sør-Afrika og laks fra Norge og Skottland. På etterspørselssiden merker Youngs «foodinflation».
Trader ned
– Inflasjon i UK er for tiden ti prosent, men for sjømat er den 17 prosent. Levekostnadene øker kraftig. På den annen side har vi økende befolkning, som gir forhåpninger om markedsvekst.
Sjømat totalt sett har en verdi på 3,2 milliarder pund i Storbritannia.
– Vi ser folk trader ned. De sier de vil fortsette å kjøpe sjømat, men handler billigere produkter. Faren er at de, etterhvert som de får dårligere råd, kan gå over til kylling. Og, etterhvert som de får enda dårligere råd, kjøpe bønner for å sikre seg proteiner.
Han viser til at pollock fra Alaska, en billigere konkurrent til torsk, er i ferd med å bli den mest kjøpte sjømat i Storbritannia.
– Som protein er sjømat høyt der oppe over mat som folk vil kjøpe mindre av, medgir han, men legger til: – Youngs har vært her i 200 år, og jeg er sikker på at selskapet vil bli her i nye 200 år. Vi vil være her for å drive innovasjon, helse og forbrukeretterspørsel, avslutter Smith.