Omsetningsvekst og optimisme i norsk leverandørindustri

Meninger
819

Deloitte har våren 2015 kartlagt norsk leverandørindustri, og har i sommer fulgt opp kartleggingen med en spørreundersøkelse blant bedriftene. Resultatene fra undersøkelsen er nå klare og viser en leverandørindustri som ser lyst på framtiden. Dette til motsetning fra norsk industri generelt, hvor fremtidsoptimismen er på sitt laveste på mange år.

Totalt forventer over 70 prosent av de spurte bedriftene økt omsetning i 2015 og nesten 60 prosent har planlagt å øke bemanningen i inneværende år. Dette står i sterk kontrast til situasjonen i leverandørindustrien til olje og gass, og viser hvilken viktig betydning norsk havbruksnæring allerede har fått for annen industri i Norge.

I disse dager arrangeres verdens største messe for leverandørindustrien til havbruk, Aqua Nor i Trondheim. Messen viser også at havbruksnæringen får stadig mer oppmerksomhet, både fra tradisjonell leverandørindustri og et økende antall nye bedrifter som ser på havbruksnæringen som et spennende marked.

Likevel viser vår undersøkelse at bare halvparten av de eksisterende leverandørbedriftene kun ser på Norge som sitt marked. Dette på tross av at det er flere andre større lakseproduserende land i verden, samt at nærliggende markeder som Færøyene og Skottland også har et behov for stadig ny teknologi. Kun 52 prosent av de spurte bedriftene eksporterer varer eller tjenester, og kun 19 prosent av dem som ikke eksporterer pr i dag kan tenke seg å begynne med eksport de neste fem årene.

Hvorfor er det slik…
Det kan være flere årsaker til at bedriftene i vår undersøkelse ikke eksporterer eller har planer om å starte med det. Her vil vi trekke frem de to vi mener er de viktigste. For det første er hjemmemarkedet til disse bedriftene også verdens største marked for denne typen teknologi, et marked bedriftslederne og eierne har vokst opp i og med.

Videre er mange av bedriftene er små og har begrenset med ressurser sett opp mot et krevende internasjonalt salg og markedsarbeid. Toll, juridiske spørsmål, garantier, service, kultur er alle eksempler på momenter som gjør internasjonalt salg for utfordrende. Mindre bedrifter har mindre ressurser og derfor prioriteres også ofte hjemmemarkedet.

…og hva blir konsekvensene?
Det er en stadig økende nasjonal og internasjonal interesse for norsk havbruksnæring. Dette gjelder for både havbrukskunder som ønsker ny norsk teknologi og løsninger, men også for internasjonale investorer som ønsker avkastning på sin kapital gjennom eierskap i norske leverandørbedrifter, et eksempel er Wheatsheaf Investments som i februar kjøpte 15 prosent av børsnoterte AKVA group. I Norge har vi blant annet sett investeringsselskapet Kverva investere i sektoren gjennom kjøp av 50 prosent av Steinsvik Group, og i samme vending også bidratt til en konsolidering gjennom oppkjøpet av Ocea.

Med utgangspunkt i norsk havbruksteknologi som verdensledende, vil denne interessen for selskapenes produkter og aksjer naturlig føre til en konsolidering i bransjen gjennom flere oppkjøp og fusjoner. Slike sammenslåtte selskap vil være bedre rustet for en internasjonal ekspansjon og vil kunne være grunnlaget for framveksten av en av de nye bærebjelkene i den fremtidige norske økonomien.

I anledning Aqua Nor våger vi følgende spådom: Norske og internasjonale investorer vil benytte denne ukes messe i Trondheim til å finsikte sine investeringsmål. Som en konsekvens vil vi senhøstes 2015, samt 2016, se flere og mer robuste leverandørselskaper til havbruk.