Det begynte med en idé. Snart ble det et enmannsorkester og et stykke hardt arbeid. Fire og et halvt år etter oppstart av iLaks er avisens steg ut i verden en realitet.
I går kveld gikk startskuddet for SalmonBusiness.com, iLaks’ engelskspråklige søsteravis.
Nysatsingen sikter på en plass som ikke er tatt av noen andre idag, plassen som en godt lest og fokusert engelskspråklig nettavis om laks. Det høres kanskje overraskende ut, men en nyhetsavis spesialisert på laks, lett tilgjengelig og med mange lesere finnes ikke.
High ambitions for brand new #salmon news service https://t.co/0cBOpQjMhf …
— SalmonBusiness (@Salmon_Business) July 31, 2017
I Norge er Fiskeribladet (som dekker en lang rekke fiskearter) og iLaks jevnstore og mest lest innenfor dette fagfeltet. Faktisk er det, såvidt vi kan se, ingen fokuserte nettaviser som dekker laks ute i verden som kan skilte med flere lesere enn denne duoen. Og, vil jeg skynde meg med å legge til, det er ikke fordi Fiskeribladet og iLaks er så eksepsjonelt godt lest, slett ikke, men snarere fordi ingen har maktet å knekke koden internasjonalt.
Plassen er åpen. Og vi vil prøve å kapre den.
Nisje
Hvordan skal vi klare det?
Som det fremgår av avisnavnene iLaks og Salmon Business; vi tror på en nisjestrategi. Bli best mulig på et begrenset område. Vi innser at vi ikke kan bli best på å dekke alle mulige nyheter om sjømat. Vi går etter der vi vet det er lesere og interesse fra annonsører. Til dette vil vi jakte de gode sakene, men også konkurrere på fart. Vi vil bygge en lojal lesergruppe og bruke sosiale medier for å rekruttere nye.
Og la det være sagt med det samme; det har hele veien vært intensjonen å rulle ut en engelsk versjon av iLaks.
Redaksjonelt og kommersielt vil nysatsingen Salmon Business drives sammen med iLaks. Den blodferske engelskspråklige avisen er heleid av iLaks AS, og her ligger åpenbare synergier – både redaksjonelt og kommersielt.
Nyansatte
Fra den spede start, med én ansatt i begynnelsen av mars 2013, er det idag fem heltidsansatte i iLaks AS. I tillegg benytter vi oss av flere frilans-journalister. Går det som vi tror og forventer, vil det bli enda flere heltidsansatte i årene som kommer. Og de fleste av de nyansatte vil komme fra og jobbe i utlandet.
iLaks har gått fra null til omlag 100.000 månedlige brukere/lesere på drøye fire år. Vi ser ingen gode argumenter for at Salmon Business ikke bør ta mål av seg til å bli enda mer lest.
Det blir en spennende reise. Vi håper du blir med oss.