Tok grep og snudde opp.
Toppen ble nådd i november 2022. 250.000 unike brukere. Høsten hadde vært brennhet – i kjølvannet av den mye omtalte grunnrenteskatten for havbruk. Nyhetssaker, kommentarer og leserinnlegg sto i kø – og skapte et uvanlig sterkt engasjement.
Men etter dette begynte lesertrafikken å falle. Dalende lesertall fortsatte gjennom 2023, 2024 og inn i 2025.
iLaks var slett ikke alene om å oppleve sviktende lesertall.
Svikt
Ifølge Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Kantar Media har nedgangen i avislesing fortsatt i første halvår 2025, både på papir og digitalt, målt mot med samme periode i 2024.
Av de 159 målte papiravisene hadde bare to en økning i antall lesere. De mindre lokal- og regionavisene, med under 20.000 lesere, har samlet sett hatt en markant nedgang på papir, med en reduksjon på 10,9 prosent. Den digitale utviklingen viser også tegn til stagnasjon. 70 prosent av befolkningen leser digitale aviser daglig, ned fra 72 prosent året før.
Avisene som falt mest i første halvår 2025, på papir og digitalt, var Dagsavisen (-30,3 prosent), Bergens Tidende (-15,6 prosent), Nordlys (-11,3 prosent) og Adresseavisen (-9,3 prosent).
Les også: Hvor mange fiskemedier er det egentlig marked for?
Algoritmer
Det er flere årsaker bak nedgangen i lesertallene, men distribusjonen er naturligvis sentral. Facebook og Google har skrudd på algoritmene sine, og nedprioritert nyhetsmedier. De favoriserer betalt innhold. Avisinnhold bak betalingsmur blir særlig hardt straffet.
De unge blir vanskeligere å nå, da deres avislesning faller enda mer enn befolkningen ellers. Mange unge leser ikke aviser i det hele tatt – utover det de får servert på Snapchat og Tiktok.
For en avis som vår, som ikke har betalingsmur, er vi ingenting uten distribusjon. Vår evne til å nå ut med relevante og aktuelle saker til en klart segmentert lesergruppe er vår kjernekapital. Det er kun på den måten vi er en attraktiv kanal for våre kunder – annonsørene. Slik kan vi betale lønn til våre ansatte.
Derfor tok vi fallet i trafikken med stort alvor. Vi måtte ta noen grep.
Søkeord, sosiale medier og app
Først rettet vi fokus mot Google, som er vår største kilde til trafikk. Stikkord: Søkeord-optimalisering. Deretter så vi på Facebook, spesifikt hvordan vi publiserer saker, kjører videosnutter og opptrer for å engasjere leserne – i takt med det som favoriseres av Facebooks algoritmer.
Og så har vi lansert en iLaks-app, som selvsagt også er gratis. Denne snarveien for leserne bidrar til å løfte trafikken – samtidig som vi har en klart definert og nøktern strategi på bruk av push-varsler.
Disse grepene har gitt resultater.
Etter at leserklikkene nådde en bunn i april, har de steget markant. Antall unike brukere er doblet syv måneder senere. Vi har fortsatt et stykke opp til toppnoteringene fra november 2022, men vi nærmer oss kjapt.






