iLaks distanserer konkurrentene

Nyheter
490

En undersøkelse utført av nettjenesten SimilarWeb viser at iLaks nå har flere lesere enn konkurrentene IntraFish.no og Kyst.no – til sammen. Det er disse tre nettavisene som dominerer nyhetsformidlingen innen havbruk i Norge.

På gølvet
– Dette er i tråd med våre observasjoner, og viser at sakene våre engasjerer mange lesere. Vi er særlig glade for tilbakemeldinger vi får om at vi engasjerer røktere, brønnbåtmannskaper, teknikere og fôrselgere – de «på gølvet» som tross alt driver norsk oppdrettsnæring, sier Aslak Berge, redaktør i iLaks.

– Vi er også fornøyde med å ha oppnådd en god posisjon blant studenter og den yngre garde, blant annet via YoungFish. Det er de som skal føre denne næringen videre, legger han til.

Åpenhet
Veksten har kommet kjapt. Det er ikke mer enn 23 måneder siden iLaks ble lansert.

– Hele grunntanken med å etablere iLaks var å engasjere større lesergrupper. Det har i mange tiår vært et problem at fiskepressen utelukkende har henvendt seg til hovedbeslutningstakerne. Avisene blir dermed lukkede og for menighetsblader å regne, sier Berge.

– Åpenhet og en evne til å nå ut til større deler av offentligheten har næringen godt av. Dette har blitt aktualisert ved de mange rømningene i kjølvannet av ekstremværet «Nina» i januar. Oppdrett er landets nest største eksportindustri og engasjerer svært mange mennesker – på godt og vondt, påpeker han.