– Ikke utsatt nedtrekk – ikke overbevisende begrunnelse

Meninger
0

Stortingets hjemmeside publiserte i går Fiskeri- og havministerens svar på Olve Grotles spørsmål om utsettelse av nedtrekket i produksjonskapasiteten i PO 3 og PO 4 til 1. april 2025.

Ministerens svar er dessverre negativt. Samtidig er det gitt en begrunnelse som underbygger at Nærings- og Fiskeridepartementet ikke har oppfylt sin utredningsplikt da tidspunktet for nedtrekket ble satt ved vedtakelsen av forskriften om kapasitetsjusteringer i mars 2024. 

Les statsrådens svar til Olve Grotle HER

Det er NFD som treffer beslutningen om nedtrekkstidspunkt ved vedtakelsen av denne forskriften. Det gjøres egentlig på to måter. For det første har NFD myndighet til å bestemme når forskriften vedtas. I 2020 skjedde dette 4. februar og i 2022 skjedde det 7. juni. Når nedtrekket gjennomføres et visst antall måneder etter forskriftsdatoen, får faktisk betydning når vedtaket finner sted. For det andre har NFD myndighet til å bestemme hvor mange måneder som skal gå fra forskriftsvedtak til nedtrekk. Produksjonsområdeforskriften har en regel om at det minst skal gå 6 måneder, men i forskriften for 2024 kunne man selvsagt ha valgt en lengre frist.

Det er altså ikke noen tvil om at beslutningen om nedtrekkstidspunkt er en del av NFDs avgjørelsesmyndighet og følgelig et spørsmål som departementet skal utrede før forskriften gis.

I sitt svar skriver Fiskeri- og havministeren blant annet: «gitt dei grundige vurderingane som ligg til grunn for fargelegginga, er det ikkje aktuelt å gjere om på vedtaket no.»

Jeg skal ikke her kommentere spørsmålet om det er gjort grundige vurderinger om andre sider ved fargeleggingen før PO 3 og PO 4 fikk rødt lys tidlig i 2024. Spørsmålet om tidspunktet for nedtrekket er imidlertid ikke grundig vurdert av NFD. Det spørsmålet ble først kommentert i flere høringssvar til forskriften om kapasitetsjusteringer som hadde høringsfrist 15. mars 2024. Forskriften ble kunngjort 22. mars. I den tiden har ikke NFD hatt tid til å gjennomgå høringsuttalelsene og foreta en forsvarlig vurdering av tidspunktet for nedtrekk.

Etter min oppfatning fremstår Fiskeri- og havministerens svar derfor som en bortforklaring. De har ikke foretatt noen grundig vurdering av spørsmålet om når nedtrekkstidspunktet skal være.

Som Grotle peker på i sitt spørsmål er det gode grunner til å utsette nedtrekket til 1. april 2025. Han skriver:

«Frå næringshald blir det gjort gjeldande at ei slik utsetting til 1. april 2025, ikkje vil gi auka miljømessige utfordringar for villaks og sjøørret, sidan villaksen fram til då vil vere i elvane eller ute i havet, og at hovuddelen av sjøørreten vil vere i elvane. Det blir òg peika på at å effektuere nedtrekket nå, vil gi lågare vekt for fisken som må takast ut av sjøen nå. Det vil gi i færre individ og lågare slaktevekt gjennom vinteren, og mindre råstoff til bearbeiding og svekka grunnlag for sysselsetting og økonomisk utvikling langs kysten.»

Disse saklige argumentene kommenteres ikke i ministerens svar. Ut over påstanden om grundige vurderinger vises det kun til rent strategiske vurderinger som troverdigheten til trafikklyssystemet og hensynet til rettslige prosesser.

Det er liten grunn til å tro at oppdretterne i PO 3 og PO 4 vil mene at de har fått et tilfredsstillende svar eller at de som rammes av vedtakene vil oppfatte at den samlede håndteringen av spørsmålet om tidspunktet for dette nedtrekket styrker troverdigheten til trafikklyssystemet.

Jeg presiserer avslutningsvis at jeg som advokat har hatt en rekke oppdrag for akvakulturnæringen og deres organisasjoner. Synspunktene i denne artikkelen er mine egne.