– Ikke hvert år en slik bygges i Haugesund

Nyheter
1058

Det som tidligere var hovedbeskjeftigelsen til selskapet, skipsbygging- og reparasjoner, har nesten forsvunnet helt. Men i år sikret A. Olufsen kontrakten med Solstrand Verft, og har bygget skroget og overbygget til lekteren.

FAKTA

A. OLUFSEN SHIP & OFFSHORE

  • Grunnlagt i 1977 av Arne Olufsen
  • Først og fremst offshore-relatert, med fokus på design og produksjon av skreddersydde konstruksjoner for subsea- og offshoremarkedene
  • Kontor og verksted/lagerhall på Killingøy Subsea- & Offshorebase
  • 48 ansatte

– Det er lenge siden det er bygget skrog på Haugalandet. Mesteparten av oppdragene har gått til Øst-Europa, men vi ser nå at kronekursen og priser har gjort det mer gunstig å bygge i Norge igjen, sier Per Kristen Fjeldkårstad, prosjektleder i A. Olufsen Ship & Offshore.

I april inngikk Solstrand Verft kontrakt på bygging av lekteren med Miljøflåten AS, som holder til på Sortland i Vesterålen. Miljøflåten er et samarbeid mellom Nordlaks og Eidfjord Sjøfarm.

– Stor kontrakt
Lekteren er 32 meter lang, 14 meter bred og veier 150 tonn.

– Dette er vår første nybyggingskontrakt siden 2009, og lekteren er designet av Solstrand Trading. Den skal brukes i oppdrettsnæringen til bekjempelse av lakselus, sier daglig leder ved Solstrand Verft, Stig Ove Aas.

Hos A. Olufsen har 30 personer jobbet med prosjektet de siste åtte ukene.

– Skroget er bygget i seksjoner inne i hallen hos oss på Killingøy, og sammenstilt like utenfor her, sier Fjeldkårstad.

De ønsker ikke å oppgi kontraktsverdien, men ifølge Fjeldkårstad er kontrakten betydelig for den tradisjonelle bedriften.

Avlusning
Nordlaks og Eidfjord Sjøfarm har lenge samarbeidet om slakting av laks, og gikk i april sammen til felles krig mot lakselusa. 20 millioner settes inn i et nytt selskap som skal være i drift til høsten, med avlusning av laks.

Miljøflåten skal drive ikke-medikamentell behandling av oppdrettslaksen. Selskapet Seaside leverer avlusningssystemet.

– Lekteren er selvgående i den forstand at den kan forflytte seg selv internt på oppdrettsanlegget, sier Stig Ove Aas.

I løpet av neste uke skal lekteren sjøsettes fra Killingøy-basen i Haugesund. Da setter den kursen for Solstrand verft i Tomrefjord for utrustning og ferdigstilling.