IBM bruker kunstig intelligens til å løse luseproblemet

Nyheter
2832

IBMs Watson er satt i arbeid for å løse problemet med lakselus. Men hva er egentlig Watson?

– Først og fremst er det et sett med teknologier som evner å lære og fange kunnskap i et lite system. I dette systemet er et sett av algoritmer trent opp av IBMs forskere.

Det sier Norden-sjef for Watson, Dagfinn Hovet.

Disse algoritmene, matematiske formler, er kjernen i problemløsningen til Watson Data Plattform, eid av den amerikanske IT-giganten IBM.

Forstå
– Vi tar kunnskap til å forstå tekst, bilder og tall for å fasilitere dette for bransjer og bedrifter. Det er målsetninger med Watson, legger han til.

Tidligere i høst ble det kjent at oppdrettsbransjen, gjennom NCE Seafood Innovation Cluster, har engasjert IBM for å løse sin problemstilling nummer en: Lakselus.

Les også: Nå ser Watson lakselus to uker før den kommer

Problemene søkes løst med Watsons kunstige intelligens som kan håndtere svært omfattende datamateriale. Som et illustrerende eksempel, slo Watson allerede i 2011 USAs stormester i Jeopardy. Etter den tid har plattformen blitt raffinert og videreutviklet.

Data
– Det må være en tydelig definert problemstilling og det må være tilgjengelige data for å løse det. Det så vi da vi ble kontaktet av NCE Seafood Innovation Cluster, sier Hovet under teknologikonferansen Ocean 2017 i Bergen onsdag.

– Teknologien er ikke målet, den er bare middelet, presiserer Hovet. – Vi ser det på alle nye teknologier: Alt er drevet av data og innsikt. En må ha evne til å hente ut data som er drivende for å ha autonome systemer.

Robot
Watson er derfor en personifisering av en robot, av kunstig intelligens.

Tanja Hoel, daglig leder i NCE Seafood Innvoation Cluster, fremhever at Watsons evne til å lære av sine egne feil, gjennom kunstig intelligens, gjør den særlig egnet til å søke løsninger for luseproblemet.

– Modellen blir bare bedre og bedre og bedre, sier Hoel.