Kom til unnsetning.
Ved lokaliteten Storevika i går kveld var «Norwegian Gannet» i gang med å tømme lokaliteten Storvika, vel ti kilometer sør for Bodø. Før morgen gryr skal de ha tømt to merder med rundt 800 tonn fisk. Dette er tredje turen «Norwegian Gannet» har for GIFAS siden i sommer. Forrige gang var sist uke.
Fartøyet er sjeldent så langt nord og henter fisk om høsten, men denne gangen kom de GIFAS til unnsetning, etter at det har vært store utfordringer med kapasitet på slakteri i løpet av sommeren. Det ble påvist ILA her i vår, som ga selskapet store utfordringer.
Les mer her: – Vi har nå fått oss et pusterom
iLaks får en prat med kaptein Håkon Andre Hatlem på brua, mens de er i gang med å tømme den første av to merden på lokaliteten.
En travel sommer
– Det var en befrielse å komme inn til Storevika. På tur inn hadde vi vind opp i 60 knop i kastene på Fugløyfjorden. Her er det omtrent vindstille nå, sier en fornøyd kaptein.
– Ombord er det full besetning med 50 personer. 35 i produksjonen og resten i maritim besetningen. Det går det i ett. Fartøyet har hatt mer enn nok å gjøre, med i snitt to anløp til terminalen i Hirtshals i uka sier Hatlem.
«Norwegian Gannet» har siden oppstarten kun vært nordpå et par ganger i året. Den lengste turen, gikk til Skjervøy for snar to år siden.
– Vi har hatt et par turer nordover i året siden oppstarten, men i år er det mye større etterspørsel nordpå. Vi har merket at distansene vi kan gå i forhold tida fisken er på tank, lossing og kvalitet på fisken ser veldig bra ut. Det gjør at vi kan strekke området vårt noe, sier Hatlem.
– Vi er glade for at vi har fått tømt lokaliteten Storevika nå etter en utfordrende periode, og setter stor pris på hjelpen fra «Norwegian Gannet» i tre runder. Det har vært spennende dager med mange opp og nedturer siden vi fikk påvisningen av ILA i vår, men vi løste det til slutt. Nå håper jeg vi er ferdig med ILA for ei stund, sier arbeidende styreleder i GIFAS Morten Lorentsen.
Mer ettertraktet i nord
– Vi ser at kvalitet på det produktet som blir levert er veldig bra. Selv om det her fra lokaliteten tar rundt to og et halvt døgn før vi er fremme i Hirtshals med denne fisken. Før vi drar herfra er all fisken sløyd og kommet på tank og nedkjølt til minus en halv grad, sier Hatlem.
I sommer har det vært store utfordringer med kapasiteten på slakteriene i Nordland. Årsaken har vært sammensatt, men utsatt åpning av Salten N950 og store slaktevolumer har vært vesentlig.
– Det har vært en vanskelig logistikk å få på plass turene hit opp. Vi må i dokk i etterkant av oppdrag, og med såpass stor båt er det ikke lett å finne dokk som kan ta båten når som helst. Det skal passe inn for mange, men det det ordnet seg til slutt hos Ølen Dokk i Vindafjord. Dit går vi etter å ha levert hos Hav Line i Hirtshals lørdag, sier han.
– Hovedsakelig henter vi fisk fra Vestland og Rogaland, men nå har vi hatt noen turer nordover den siste tida. Det er jo veldig kjekt å vite at vi er ettertraktet i markedet. Interessen og etterspørselen fra kunder i nord øker etter hvert som vi er her, avslutter kaptein Håkon Andre Hatlem.