Gode i tider i havbruksnæringen har økt etterspørselen etter KB Dykks tjenester. Nylig fikk rederiet sin tiende lusekjemper. Samtidig som flåten har økt, har staben vokst.
– I mai i fjor var vi elleve stykker. Nå er vi 64. I øyeblikket søker vi etter flere, så rederiet vil ha 67 stykker når vi får de siste på plass, sier Ola Krystad, daglig leder i havbruksrederiet KB Dykk.
Prosjekt på gang
Krystad har stor tro på videre vekst.
– Vi jobber med flere prosjekt, selv om det er for tidlig å røpe noen detaljer enda. Men vi har stor tro på havbruksnæringen, så vi kjører på og bygger flere båter hvis vi ser det er et marked.
Aksjeselskapet ble etablert tilbake i 2006 av Ola Krystad og hans far Kaare-Bjørn Krystad. Først i 2014 satset de skikkelig. Da fikk de med seg NTS, tidligere Namsos Trafikkselskap, på laget.
– Selv om det i øyeblikket kontraheres båter over en lav sko i markedet, har jeg stor tro på havbruksnæringen. Vi har fått til mye på kort tid, og har blitt tatt godt imot med måten vi former båtene og setter sammen mannskapet på. Vi jobber for å bli best, ikke for å bli størst.
Konseptet klaffet
KB Dykk-sjefen har satset på et konsept de har tro på. Det mener han har klaffet godt.
Fra Midt-Norge til Finnmarkskysten tilbyr rederiet service- og dykkeroperasjoner til norsk havbruksnæring med båtene sine. Om bord har de egne dykkere.
Rederiet ønsker å ha hele flåten inn på langtidskontrakter.
– Nå har vi tre fartøy på spot, men jeg tror vi om kort tid skal ha kontrakter på plass for disse båtene også. Dermed er vi snart utsolgt.
Oppdrettsselskapenes planer om egne rederi, skremmer ikke Krystad.
– Det å drifte en servicebåt er ganske kompleks. Da trengs det allsidige folk, og det klarer vi godt. Innenfor servicebåtsegmentet er jeg ikke så redd for at oppdrettsselskap skal klare seg kun med egne fartøy.
Velfungerende team
Det legges ned mye innsats for å sette sammen velfungerende mannskap.
– Vi syr sammen skift vi har tro på. Det er viktig at det er god kjemi. Det siste året har vi hatt en enorm søkermasse, og vært heldig med våre ansatte. Vi legger også ned mye ressurser i å utdanne egne folk som vi har tro på. Det er enklere å få en dykker av en arbeidskar, enn en arbeidskar av en dykker.
Det 24 meter lange servicefartøyet KB Namdal fra Moen Marin søker foreløpig lykken i spot-markedet. Det var flåtens fjerde nye tilskudd så langt i år, og tiende fartøy i flåten. Så sent som i juli i år ankom søsterskipet Troll, mens rederiet overtok katamaranen KB Rørvik i mai og KB Nordland i mars.
Av de seks siste båtene er to fra Moen Marin og fire bygd på Fitjar.
– Vi har tett byggeoppfølging. Nå har vi også skaffet oss erfaring, og vet nå godt hva vi vil ha.