I går fikk Sølvtrans overlevert sitt nybygg fra Aas Mek. Verksted.
«Dette er 36. nybygget vi har gleden av å levere til Sølvtrans over en periode på vel 25 år. Det er også det fjerde, av syv nybygg, i en serie av 3.000 m3 – fartøy som vi har i ordre til Sølvtrans, og som skal leveres jevnt og trutt framover til ut i 2024,» skriver Aas Mek. Verksted i en melding.
Dåpen finner sted ved verftets kai på Vestnes, fredag 31. mars.
Sølvtrans har over 35 fartøy i drift, som i stor grad går på lange kontrakter med oppdrettsselskaper i Norge, Skottland, Canada, Tasmania. Selskapet ble etablert i 1986 av Roger Halsebakk.
77 meter lange «Ronja Aurora» er en dedikert smoltbåt som er utstyrt med et egenutviklet og patentert lastesystem for skånsom og effektiv sortering og nøyaktig telling av smolt. Fartøyet er arrangert med system for null utslipp under lukket transport med overvåking, rensing og behandling av all vannsirkulasjon, filter system for oppsamling av lus, UV behandling av vann inn og ut av lasterommene, auto vaske og desinfisering anlegg, overvåking, regulering og logging av vannparameter og system for ferskvanns behandling av fisken.
Brønnbåten er designet med shelterdekk som gjøre det langt tryggere for mannskapet for ferdsel på dekk i dårlig vær. Samtidig gir det mer plass for spesialutstyr under dekk.
Båten er arrangert med innredning og lugarer for 12 personer, alle med toalett, dusj, samt messe og bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, TV-stue og trimrom.
Styrehuset er arrangert med fire operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system og fjernstyring av all last og fiskehåndtering.
De to fiskebrønnene gir en kapasitet på føring av rundt 450 tonn levende fisk.