Hyggelig ordrebok for Fitjar i 2015

Nyheter
573

– Vi har klart å få båten leveringsklar en måned før kontrahert levering, fordi vi etter hvert har fått en effektiv produksjon. Vi har også kunne gjøre en del samproduksjon med bygg 209, som vi leverte i januar, sier prosjektinnkjøper Jan Thore Josdal hos Fitjar Mekaniske Verksted til Maritime.no.

En måned før kontrahert leveringstid kunne verftet overlevere Ospøy til Lerøy Vest på torsdag.

Dette blir Fitjars bygg FMV210, og er søsterskip til Lunnøy som ble overtatt av Lerøy Vest Sjøtroll i januar.

– Vi har også med oss flere gode støttespillere i underleverandørene. De gir oss gode leveringstider på komponenter og god oppfølging i igangkjøringsfasen, påpeker Josdal til maritime.no.

FAKTA

Kontraheringer på Fijtar Mekaniske Verkstad

  • Bygg 211 til TH Stava Båt 22 x 12m arbeidskatamaran i «Vik» klassen.Leveres september 2015
  • Bygg 212 til KB Dykk 15 x 12m arbeidskatamaran «Sørfonn» klassen. Leveres juni 15.
  • Bygg 215 til KB Dykk 15 x 12m arbeidsk.atamaran «Sørfonn» klassen. Leveres juli 15.
  • Bygg 37 til Austral Group SAA. Leveres november 15
  • Bygg 217 til  Sjøtroll Havbruk 15 x 8m. Levering desember 15.

 

Ny kontrahering

Etter leveringen kunne verftet fortsatt se frem til en full ordrebok for inneværende år. Mandag forrige uke signerte Fitjar nok en ny kontrakt med Lerøy Vest og skal bygge båt 3 i serien.

Nybygget får i følge Josdal noen forbedringer i forhold til de to tidligere byggene 209 og 210 i serien.

– Den får økt trekkraft og forbedret drivstofføkonomi med installasjon av dyse på propeller.

I tillgg har den fått forbedringer for å hindre huking av anoder i fortøyningstau og liner i forbindelse med operasjon rundt oppdrettsmerder.

Hyggelig ordrebok

Josdal vil ikke kommentere prisen på den siste kontraheringen mot havbruk.

Segmentet har likevel blitt god butikk for Fitjar Mekaniske.

Ved inngangen til mars var det fortsatt fem bygg igjen i ordreboken etter leveringen av siste arbeidskatamaren til Lerøy Vest. (Se faktaboks)

– Vi har mange flere initiativer inne havbrukssegmentet i alle størrelsesordener fra 15 meter og 22 meter katamaraner til rundt 25 meter enskrogsfartøy.