Hvorfor er Driva-saken så ille?

Meninger
0

iLaks omtaler i et oppslag 14. august Mattilsynets avslag på søknad fra Driva Aquaculture om etablering av landbasert anlegg for oppdrett av ørret i Oppdal. Som advokat for Driva ser jeg at det kan være behov for en liten supplering for å vise hvorfor denne saken er så alvorlig.

Gründerne bak Driva-anlegget gjorde i 2016-17 en grundig undersøkelse før de valgte å sette i gang arbeidet med planleggingen av anlegget. Det ble blant annet avholdt et møte med Mattilsynet, og gründerne mottok etter dette møtet en e-post fra en av de mest erfarne saksbehandlerne i Mattilsynet. Her fikk de beskjed om at det ikke var noe forbud mot å etablere et slikt landbasert anlegg, men at det ville settes strenge krav om sikring mot smitte. E-posten inneholdt en gjennomgang av hvilke tiltak som måtte planlegges og viste gründerne at de måtte gjøre et omfattende arbeid før de kunne få en søknad godkjent.

Beskjeden om at det ikke var noe forbud mot et slikt landbasert anlegg nær et nasjonalt laksevassdrag er i samsvar med regelverket som ble vedtatt av Stortinget i 2007, og som har stått uendret siden. Dette regelverket fastslår at tillatelse skal gis dersom det planlegges og iverksettes tilstrekkelige tiltak for å sikre mot rømming og sykdomsspredning.

Før søknaden ble levert i 2020 gjennomførte og dokumenterte gründerne den planleggingen som Mattilsynet i 2017 skrev at var nødvendig. Det er ikke noe å si på denne planleggingen. I det endelige vedtaket om avslag skriver Mattilsynet at de vurderer «sannsynligheten for at smitte spres til villaksen i Driva til å være svært lav, tilnærmet neglisjerbar» med de tiltakene som er planlagt. Det er neppe mulig å konstruere et oppdrettsanlegg med mindre risiko for smittespredning.

Hvorfor avslår de så? I avslaget legger Mattilsynet avgjørende vekt på helt generelle ting – som at anlegget kan bli utsatt for uhell. Det kan selvsagt alle anlegg bli utsatt for, og avslaget viser derfor at Mattilsynet i realiteten praktiserer et generelt forbud mot etablering av landbaserte anlegg nær nasjonale laksevassdrag – stikk i strid med Stortingets enstemmige vedtak fra 2007.

Hvis Mattilsynets vedtak ikke omgjøres er konsekvensen at gründerne gjennom Mattilsynets veiledende e-post fra 2017 har blitt forledet til å investere 30 millioner kroner, og utallige arbeidstimer, i et prosjekt som ikke lar seg realisere – uansett hvor mye arbeid som legges i planlegging og sikring. Driva forventer derfor at departementet følger norsk lov og omgjør Mattilsynets avslagsvedtak.