Det tidligere nyhetsankeret på TV2 er nå daglig leder i firmaet SpeakLab. Hun har den utakknemlige oppgaven som siste taler under EWOS’ Solstrand-møte fredag ettermiddag.
– Hva er det du forbinder med god kommunikasjon? Hva er det som er bra med en som kommuniserer? innleder hun.
Engasjement og entusiasme
– Vi har hatt kurs og spurt mange mennesker, fra bilselgere til aksjemeglere. To av tre nevner ordene engasjement og entusiasme, sier hun, og fremhever astronom Knut Jørgen Røed Ødegård som en som virkelig mestrer dette.
– Men hvordan snakker en om dioksiner med entusiasme? legger hun lakonisk til.
– Det første budet i kommunikasjon er: Ikke lyg. Det er lettere å brenne for noe du tror på enn å korrigere noe du ikke tror på. Det er lett å avsløre falsk entusiasme. Det er klart at når det ikke går bra, så er det det vanskeligere å være entusiastiske. Men dette er som høna og egget.
Kort og klart
– Det som kommer opp deretter er et kort og klart budskap, sier hun.
Mannes illustrerer det med president Eisenhowers beskjed til sin taleskriver om at budskapet på en tale skal en få inn på bunnen av en fyrstikkeske.
– En test en bør ta før en snakker med oss, med media: Få det så kort og klart at det ikke er til å misforstå. Hvis du ikke klarer det, er det ikke noe poeng å si det. Churchill sa det slik: Bruk korte og kjente ord hvis du skal snakke.
Slagord, gjerne på rim, fungerer også beviselig godt i kommunikasjon.
– «Just do it» (Nike), «Alle skal med» (Ap) og «Yes, we can» (Obama). «Frisk som en fisk» passer i dette mønsteret her, sier Mannes, og peker på troverdig og kunnskapsrik som andre viktige egenskaper.
– For de av os som studerte Ex. Phil. på universitetet, lærte vi av Aristoteles at den sterkeste måten å overbevise noen på er Ethos – det betyr din person/karakter. Rett og slett: Hvem er du, hvem er det som snakker eller handler?
Bygge tillit
– Hvis du har en kjetting som har sertifikat på at den holder 70 tonn, og når det kommer en «Nina», så viser det seg at den holder 20 tonn. Folk tror mer på det de ser enn det de hører. Action, rather than words, sier hun til et oppdrettstungt publikum.
– Verdens beste selger, som seinere bygget opp IBM, ble en gang spurt om hvordan han bygger tillit. Han sa at kjernen i å bygge tillit er å fremheve likheten mellom deg og kunden. Vi er på lag. Det er ingen som vil ha en sunnere oppdrettslaks enn oss.
Mannes runder av seansen med å sitere den nylig avgåtte kommunikasjonsdirektør Christian Chramer i Norges Sjømatråd: – Norsk laks er Norges IKEA, Starbucks og Sony. Det er vår sterkeste merkevare.