Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener infrastrukturen har vært en konkurranseulempe for næringslivet i mange år. Nå varsler han ny havnestruktur for å få bukt med et økende transportbehov i fremtiden.
Det skriver Sunnmørsposten.
Det var under konferansefestivalen «The North West» på Norsk Kompetansesenter i Ålesund på fredag, at samferdselsministeren snakket om utvikling og omstilling av sjøtransporten i Norge, og da spesielt laksetransport.
Ifølge Dale har arbeidet med godsoverføring fra vei til sjø og fra vei til bane de siste tiårene stått til «middels minus». Han begrunnet dette med at det er umulig å vedta hvor godset skal finne veien. Det handler blant annet om at noen gang må vogntog kjøre omvei på vei til markedet, ifølge Dale, som heller ikke synes togtransport er noen bra løsning.
Dale mener at både eieren av laksen og transportøren gjør kommersielle vurderinger basert på risiko for at lasten ikke når markedet.
– Det er dette vi kjemper mot også når det gjelder sjøtransport, sa Dale, som nå varsler endringer i havnestrukturen i den nye Havne- og farvannsloven.
– Det er i dag 3000 havner langs kysten. Heldigvis er ikke alle konteinerhavner, men veldig mange har lyst til å være nettopp det. Det går ikke. Hvis vi skal klare å få flere til å velge sjøveien som hovedtransportåre, så må vi faktisk brenne alle papir og begynne på nytt, sa Dale, som ønsker å ta i bruk mer teknologi og å samarbeide tettere med næringlivet for å styrke konkurransekraften.