Hva er det viktig å tenke på før du søker på ny stilling i en ny bedrift?

Mange mennesker begynner jobbsøkerprosessen med å finne en stilling de ønsker å søke på. I realiteten bør denne prosessen begynne før dette, og med selvrefleksjon.

For hva er det som gjør deg unik? Hvilke positive karakteristika skiller deg fra andre? Hva tiltrekker deg ved akkurat den stillingen? Dette er spørsmål det kan være vanskelig å svare på og derfor viktig å tenke grundig gjennom før du orientere deg i jobbmarkedet.

Det som gjør deg unik, la oss kalle det din merkevare, er en kombinasjon av din motivasjon, dine verdier, din formelle kompetanse og erfaring, og dine personlige egenskaper. Det er denne kombinasjonen som utgjør din unike merkevare, og du må derfor ha den tydelig for deg før du orienterer deg på arbeidsmarkedet.

Når man ønsker seg ny jobb er det lett for å gå rett til stillingsutlysningene på forskjellige plattformer, men vi anbefaler å først bruke god tid til å finne ut hva det er som er viktig for deg, hva motiverer og engasjerer deg, og hvilke arbeidsplasser og stillinger kan tilby deg dette.

For det er ikke slik at det kun er arbeidsgiver som skal velge deg, du som jobbsøker bør også ta et bevisst valg, for at det skal bli et bra og varig valg. Fallgruvene er mange og opplevelsen av å være i en stilling som ikke passer for deg på feil sted er ikke bra, og kan medføre mange potensielle utfordringer og en krevende hverdag. Så vurder arbeidsgiverne basert på ditt utgangspunkt og spør deg selv “er dette et sted jeg vil trives og en rolle jeg vil trives i med bakgrunn i min merkevare?”

Din erfaring og kompetanse
Å sette ord på hva du kan og hva tidligere arbeidserfaring har gitt deg av overførbare ferdigheter er en treningssak og er kanskje det letteste å sette ord på for deg i en søknad/CV eller i et intervju. Vi tør å påstå at det ikke finnes noe som heter «irrelevant» arbeidserfaring, men at din jobb blir å påpeke for arbeidsgiver hvilke overføringsverdier du tar med deg, hvilke erfaring du har som er viktig i rollen du søker på. Tenk derfor nøye gjennom dette i forkant av en jobbsøkerprosess. Hvilke erfaring har jeg som passer til jobben jeg ønsker å søke på og hvordan kan jeg sette ord på den? Hva har jeg lært i tidligere stillinger og utdannelser som er overførbart og bør fremheves?

Det å kunne beskrive sin egen rolle i konkrete situasjoner med fokus på hva du gjorde og hva resultatet ble, gir arbeidsgiver trygghet på hva du gjorde og hva resultatet ble, gir arbeidsgiver trygghet på at du er bevisst dine egne styrker og egenskaper. Alle sin reise til forskjellige stillinger er unike og trenger du litt ekstra overbevisning på dette punktet anbefaler vi deg å lese på CV’er på Linkedin, da vil du fort bli overrasket. Veldig ofte blir veien til underveis.

Din motivasjon
Når er du på ditt beste? Hva er viktig for deg og hva engasjerer deg? Dette er noen av spørsmålene du kan bruke for å finne ut hva som motiverer deg. Ikke kast bort tiden på å søke på jobber du egentlig ikke har lyst på, det lyser igjennom når en kandidat ikke er spesielt motivert for stillingen. I hvert eneste intervju vi har stiller vi spørsmålet; Hva motiverte deg til å søke på akkurat denne stillingen? Og svarene vi får er mange og varierte. For det er ikke slik at det som motiverer oss er likt.

Det er mange grunner til at søkere ønsker seg inn i sjømatnæringen. Noen ønsker seg faglig utfordring og motiveres av muligheten til å lære noe nytt. Andre søker til næringen fordi de ønsker å ha en jobb hvor de får følelsen av at arbeidet har betydning, og at de ser på det som viktig at man kan være stolt av det man gjør. Vi har søkere som motiveres av trygghet, en bransje i vekst, og med mange muligheter. Eller verdsetter muligheten til å ha innflytelse og setter pris på et miljø hvor eget initiativ verdsettes.

I våre intervjuer snakker vi om dette, om hvor viktig det er å være klar over hva som motiverer akkurat deg i valg av ny stilling og ny arbeidsplass. Skulle de tingene som motiverer akkurat deg ikke være på plass hos potensiell arbeidsgiver, vil du raskt kunne kjenne på manglende motivasjon og følelsen av å ikke ville yte ditt beste. Satt på spissen så vil en som verdsetter høyt integritet, hvor  klare etiske retningslinjer følges og hvor det settes pris på relasjoner preget av tillit, ikke trives i en “cowboy” bedrift hvor dette gjerne ikke er tilfelle.

Dine personlige egenskaper
Å beskrive deg selv og dine personlige egenskaper derimot kan av og til være vanskelig og her kan det være lurt å be om hjelp fra noen som kjenner deg godt. Det er viktig å være både bevisst og ærlig når du beskriver deg selv. Hvilken rolle tar du i en gruppe? Er du den som leder arbeidet og motiverer de andre? Er du den som sørger for rammer, struktur og at tidsfrister holdes? Hva er dine styrker? De som kjenner deg godt vil kunne hjelpe deg å finne svar på dette, – tør å spørre!

Hva kan du tilby som arbeidstaker og hva kan bedriften du vurderer tilby deg? Det er en toveis avgjørelse som skal taes. Kombinasjonen av din motivasjon for stillingen, din kompetanse og dine personlige egenskaper er unik og må kommuniseres. For å klare dette må du kjenne deg selv godt. Du må bli bevisst på hva nettopp din merkevare består av.

Hvis du gjør denne delen av jobben skikkelig, bruker tid på og blir trygg på hva som er din merkevare vil det hjelpe deg gjennom resten av jobbsøkerprosessen, da rekrutterere stiller mange spørsmål knyttet nettopp til din formelle kompetanse, dine personlige egenskaper, dine verdier og din motivasjon for stillingen og arbeidsplassen du søker på.