«Høydal» på tur til Myre for å hente mer fôr: – Kjører dobbelt så mange turer som normalt

Nyheter
0

Har fått overhaling.

Lasteskipet «Høydal» er tur nordover til Myre for å hente nok en last med fôr hos BioMar. Underveis treffer iLaks skipet ved kai når de skal få påfyll av LNG. «Høydal» var verdens første lasteskip drevet på gass LNG, da det satt i drift juni i 2012. I snart ti år har lasteskipet seilt med fôr langs kysten for Biomar. Det skal bunkres rundt 22 tonn LNG, og det skal ifølge skipper Kent Erik Stavang holde ei ukes tid.

– Jeg tror dette må være et rekordår. Det er voldsomme mengder fôr som sendes ut. Jeg kan ikke huske det har vært så mye noen gang før. På denne turen har vi hatt med oss 1.700 tonn. Det fraktes nå 3.000 tonn i uka fra «Høydal». Vi syns jo selvsagt det er artig med masse last, flere turer, og at vi har mye å gjøre, sier Kent Erik Stavang til iLaks.

To faste ruter
Normalt kjører «Høydal» én tur i uka ut fra BioMar sin fabrikk på Myre. Siden i sommer har de derimot måttet øke til to turer i uka, forteller en fornøyd skipper.

«Høydal» har to faste ruter i region nord. Én på nær tre døgn i Ofotfjorden og opp til like Grytøya ved Harstad. Den lengste turen, som tar fire døgn, går sørover mot Løkta utenfor Sandnessjøen. Stavang er fra Rørvik i Trøndelag og har vært ombord for NSK Shipping siden «Høydal» ble døpt for ti år siden. Her startet han som matros, ble senere overstyrmann, og nå har skipperhua til NSK Shipping på seg.

Stolt viser han frem julehilsen fra gudmor, som er ingen ringere enn Erna Solberg. Kortet fra statsministerens kontor har hedersplass på brua.

Skipper Kent Erik Stavang, viser stolt julehilsen fra gudmor og statsminister Erna Solberg. (Foto: Steve Hernes).

Ny driftsleder ombord
Ombord er også den nytilsatte operative driftslederen, Kenneth Gjelsvik. Han startet i jobben i april, og er nå på en runde for å bli bedre kjent med fartøy, mannskap og ikke minst kunder.

– Når det gjelder fôrfrakten har det vært et voldsomt kjør etter ferien. Vi har ikke fått noe signal om at vi skal tilbake til ordinært med en tur i uka ennå. Det blir nok etterspørselen som avgjør, sier Kenneth Gjelsvik som tror det blir doble turer i minst en måned fremover.

Gjelsvik ble tilsatt reder og eier Kjartan Karlsen overlot den daglige ledelsen til Mats Nygaard Johnsen. Den ferske driftslederen er fra Volda, men bor nå i Harstad. Han kom til NSK Shipping fra Boreal, der han har hatt driftsansvaret for hurtigbåt og fergedivisjonen. Bak seg har han også ti år til sjøs med supplybåt. Gjelsvik er helt ny i oppdrettsnæringa. Målet med å turen er målet å lære mer om næringa.

Kenneth Gjelsvik, operativ driftsleder i selskapet NSK Shipping. (Foto: Steve Hernes).

Har fått en overhaling
– Jeg ønsker å bli bedre kjent med kundene til BioMar vi leverer til. I den daglige driften er det kapteinen og mannskap som har følger opp dette, men syns det er absolutt interessant å vite og lære mer. Ikke minst av skipperen. Han kjenner igjen hvilken som helst på en mils avstand, og kan fortelle hva de leverer og til hvem, sier Gjelsvik med et beundrede smil.

Skipperen er også fornøyd med besøk fra driftsledelsen. Det ga de en mulighet til å vise frem en kaffemaskin som absolutt bør skiftes ut med en nyere og bedre modell, forklarte skipper, og en elsker av god kaffe, Kent Erik Stavang under vårt besøk.

Kent Erik Stavang. Her tar en i et godt tak for åpne luka til den tomme siloen. (Foto: Steve Hernes).

«Høydal» blir ti år neste år, og i juni hadde de tilsyn av DNV. Det har vært full overhaling av bunn, skrog, akslinger og mer til. Båten ser ifølge driftslederen ut som helt ny.

På dekket er det 28 rimelig tunge luker, der hver og en leder ned til en silo. Skipperen viser sin muskelstyrke, løfter enkelt av det tunge lokket, og viser iLaks en av de største siloene som nå er tom.

«Høydal» frakter frakter fôr for BioMar. Eier er NSK Shipping. (Foto: Steve Hernes).

Her lastes ulike typer og størrelser av BioMar sitt. Det er litt av en jobb å fylle alle, forteller Stavang. Når det lastes rundt 100 tonn i timen, tar det mellom 17 og 20 timer før vi er fullastet.

– Den største av siloene rommer 130 tonn, mens den minste tar 30 tonn. Total kapasitet er 2.000 tonn i silo, og i tillegg kan vi kan ta mellom 150 og 200 tonn i sekker, sier Kent Erik Stavang.

Andre oppdrag.
NSK Shipping, med hovedkontor i Harstad har to lasteskip drevet av LNG i drift. De tar også andre oppdrag på sin ferd langs kysten. Blant annet kan de laste ombord fritidsbåter på strekningene Vesterålen og Lofoten, og fra Sør Troms til Stavanger.

Eier Kjartan Karlsen gikk nylig over i en ny rolle som forretningsutvikler i sine heleide selskap, NSK Shipping og NSK Ship Design. Sistnevnte har omlag 50 ansatte ved sine kontorer i Harstad, Trondheim og Arkhangelsk. NSK Ship Design står bak Nordlaks sin Havfarm 1 og deres nyeste brønnbåt «Bjørg Pauline».

Kent Erik Stavang og Kenneth Gjelsvik har en kaffepause på brua ombord «Høydal». Maskinisten er gått under dekk og styrmann har en velfortjent høneblund.(Foto: Steve Hernes).