BioMar-styreformann Jens Bjerg Sørensen ser på nye proteinkilder som verktøy i tøff konkurranse.
– Det er særlig i Norge, hvor konkurransen er hard. Det har meget å gjøre med at der er kapasitet i markedet og kundene er meget store. Det vil si, at de har noen muskler i de store kontaktforhandlinger. Men vi bruker selvfølgelig også våre muskler, sier han til den danske nettavisen Finans.dk (krever innlogging).
Vokser
Bjerg Sørensen er administrerende direktør i BioMars hovedaksjonær, det børsnoterte investeringsselsapet Schouw.
– Vi vet jo at markedet vokser, og det vil si, at der blir bruk for den kapasitet vi alle sammen har. Men fór er meget komplekst, og der skal innoveres og utvikles mere på funksjonelt fór, hvilket vi staser på, for å posisjonere og gjøre oss sterkere, sier Bjerg Sørensen.
Råstoff
Ett av aspektene i fórmarkedet er dietten til fisken. For å møte fremtidig knapphet på fiskeolje og -mel, bruker BioMar både krill og alger.
– Vi har et meget stort sustainability-program i BioMar. Mange av de proteiner vi bruker i dag, er flyttet vekk fra å være fiskemel og over til vegetabilske proteiner. Det er også en av de ting, vi bruker i konkurransesituasjoner og et sted vi er sterke, sier BioMar-toppen til avisen.