– Hovedfokus er å få realisert denne i Norge, og så får vi erobre verden seinere

Nyheter
919

NSK Ship Design stjal avisoverskrifter i riksdekkende medier i fjor høst ved lanseringen av Nordlaks’ Havfarm, et 430 meter langt skip skreddersydd for offshore lakseoppdrett.

Les også: Bli nærmere kjent med Nordlaks’ Havfarm

Ideen er å øke oppdrettselskapet Nordlaks’ fiskeproduksjon ved å flytte ut i åpent hav. Søknaden om totalt 39 utviklingskonsesjoner ligger fortsatt på Fiskeridirekoratets bord. Hver Havfarm er dimensjonert til en MTB (maksimal tillatt biomasse) på 10.000 tonn laks årlig.

I dialog
– Status nå er at vi venter på tilbakemelding fra Fiskeridirektoratet. Vi er i en dialog, forteller prosjektleder Håkon Ådnanes til iLaks.

– I juni sendte vi et brev med tilsvar på forskjellige kommentarer og spørsmål de hadde. I tillegg har vi hatt flere møter med dem, jeg føler vi har en grundig dialog med Fiskeridirektoratet, sier han.

– Det går på detaljer på design og fortøyningsmetoder, men vi ønsker ikke å gå ut med det før vi har det på plass, sier stordingen.

Ådnanes bor i Trondheim og jobber i Harstad. Han er utdannet ved NTNU på marinteknikk.

Oppmerksomhet
Den store og ikke lite spektakulære Havfarmen oppnår god oppmerksomhet under fiskerimessen Nor-Fishing. Nordlaks-topp Inge Berg har også tatt turen til Trondheim.

– Nordlaks eier søknaden inn mot Fiskeridirektoratet. Delen av det som går på fisk tar Nordlaks seg av, mens vi tar den tekniske biten, forklarer Ådnanes.

NSK Ship Design eies og drives av skipsingeniør Kjartan Karlsen, som startet harstadselskapet i 1996. I motsetning til mange andre skipsdesignere springer ikke NSKs aktiviteter ut av offshore.

– Vi har aldri vært i offshore, sier Karlsen. – Vi har tegnet fiskefôrbåter, deriblant «Høydal» og et halvveis søsterskip som er under bygging. Det er LNG-fremdrift, det er likt, selv om motorstørrelsen er forskjellig. Det er et nytt konsept.

«Høydal», som frakter fôr for BioMar, var den første fraktebåten på LNG i verden, og ble levert i 2012.

Krill
– Vi har tegnet veldig mye ferger, for Fjord1 og Torghatten, og så har vi jobbet veldig mye med krill. Vi har designet «Antarctic Sea», Aker BioMarine sitt kombinert fangst- og fabrikkskip. Nå er vi med i ferdigstillelse av et stort prosjekt i Kina, et kinesisk rederi på krill. Så har vi levert noen lastebåter, kystfrakt, de siste årene. Ellers er det veldig mye ombygging av fiskebåter og brønnbåter, sier Karlsen.

– Vi har veldig mange henvendelser fra brønnbåt for tiden, men vi har ikke levert, sier han.

– Vi har designkapasitet på brønnbåt, skyter Ådnanes inn.

Men oppdrett i åpent hav, som Havfarm, trenger ikke begrense seg til norsk farvann.

– Vi tror det er potensiale i markedet ute i verden. Konseptet er ikke nødvendigvis begrenset til ett fiskeslag, og muliggjør oppdrett ved værharde lokaliteter. Alle servicefunksjoner på én plass og en kan drive mer kontinuerlig vedlikehold. Hovedfokus er å få realisert denne i Norge, og så får vi erobre verden seinere, sier Ådnanes.

– Vi hadde faktisk noen innom her fra Indonesia, som syntes dette var veldig interessant, legger han til.