Holder fast på at aluminium er det beste på servicekatamaraner

Nyheter
0

Døgndrift er den nye normen.

Mot slutten av året er det ventet at de to nye servicefartøyene til AQS ankommer Trøndelag. De to katamaranene «AQS Heimdal» og «AQS Saga», er på henholdsvis 26 og 21 meter. I tillegg er ytterligere to på vei i 2024, «AQS Siv» og «AQS Trym», som skal rett i kontrakt for Cermaq Finnmark. Med er servicebåtrederiet oppe i 15 fartøy i drift langs kysten.

Båtene er 12 meter brede, utstyrt med to elmotorer og 726 kWh batteripakke. Skroget er i aluminium, et material som Ove Løfsnes sverger til.

– Vi er kanskje litt mot strømmen der, men vi er fast bestemt på at aluminium er best på katamaraner, slår han fast.

– Det er bedre med tanke på vedlikehold. Noen mener det ikke er sterkt nok, men etter mange års drift har vi ikke noen data som viser at styrken er noen som helst utfordring. Så vi undrer oss litt på hvorfor det bygges så mye i stål.

– Det er kanskje noe rimeligere, men for katamaran er det et poeng at den skal være lett, stabil og med lavere energiforbruk. sier Løfsnes, og viser til deres lange erfaring på sjøen med sin 26-metring fra 2015.

– Vi har driftet «AQS Loke» i rundt åtte år, og det er kanskje båten i Norge som har lagt ut mest fortøyning. Det er få båter langs kysten som har jobbet så mye med tunge anker og kjettinger, mener Ove Løfsnes.

– AQS Loke» i er kanskje båten i Norge som har lagt ut mest fortøyning, sier Ove Løfsnes. Foto AQS.

Støynivået må ned
Etter en omorganisering i selskapet i fjor høst, gikk Løfsnes den daglige drifta til å bli styreleder. For en drøy uke siden kom ny daglig leder på plass. Pål Anders Lauvsnes, som er fra rederiets hjemmehavn, Flatanger, har vært i selskapet siden 2007.

iLaks møter firkløveret fra AQS mens de nå er i Trondheim og får en digital omvisning av de to nye fartøyene hos leverandøren Moen Marin på Pirsenteret. Da modellene ble avduket ble det raskt klart at grønnfargen på skutesida minnet mer om Felleskjøpet enn deres båt. Men leverandøren beroliget med at nye med rett farge var på vei.

Fremover ser de at trenden med døgndrift også på servicefartøy kommer til å fortsette. Det stiller nye og større krav til kommende fartøy. I dag har de døgndrift på et tre-fire av sine fartøy.

– Tidligere har den typiske servicebåten vært 12 timer i sjøen og 12 timer ved kai. Et av de viktigste grepene er nok å ha løftet lugarene opp en etasje. Det betyr mye for støynivået for det hvilende skiftet, mener Lauvsnes.

– Det begynner å bli store investeringer for å få en ny båt på sjøen, så for å utnytte kapasiteten blir nok det den nye normen fremover. En båt kan gjøre samme jobben som to, riktignok med mer mannskap. I tillegg er det en fordel å redusere båttrafikken til og fra anlegg. Med det reduseres også smitterisiko, sier Lauvsnes.

To under ombygging
Andelen batteridrevne båter er i dag lav, men sterkt voksende ifølge selskapet. For tida har de to båter under ombygging til hybrid.

– Vi har jobbet med konvertering til hybrid en god tid. I samarbeid med SINTEF har vi analysert hva store klimareduksjoner som er mulig å oppnå, og hvordan. Resultatet viser at vi med nybygg kan få en reduksjon på 40 prosent, med dagens infrastruktur. For de som bygges om kan vi kanskje komme på samme nivå, sier Ove Løfsnes.

Innen 2030 bør vi klare å være helelektriske, mener han, men legger til at skipperne har gitt klar tilbakemelding på at de allikevel ønsker at det skal være en generator ombord, sånn for sikkerhets skyld.

Firkløveret fra AQS består av, fra venstre, Kim Aakervik, Ove Løfsnes, Edvard Løfsnæs og Pål Anders Lauvsnes. (Foto: Steve Hernes).

Rykende fersk leder
AQS er i dag omtrent like store som da de fusjonerte for fem år siden.

– Vi har vært gjennom en fase der vi har slakket på veksten. Vi har brukt tida på å tenke godt igjennom hvordan strategien skal være videre. Per nå ser vi for oss at vi fornyer med at par båter i året, sier Løfsnes.

–  Behovet for å fornye flåten er der, særlig når det går mot mer og mer døgndrift. Tida for den gode 15-metringen er kanskje over. Å skynde seg langsomt kan være en fordel noen ganger, men det må investeres for å være godt rustet, legger den nye daglige lederen til.

Pål Anders Lauvsnes har siden 2007 gått gradene fra matros, dykker og til skipper før han for ei uke siden inntok daglig leder rollen.

– Det er jo et godt steg oppover?

– Det er absolutt, men jeg tenker at det bare viser de flotte mulighetene som ligger i vår næring. Det er supert at det faktisk går han, sier han fornøyd.

– Den tida vi går inn i med nybygg og hybridisering er veldig spennende. Vi er et rederi som skal bite fra oss fremover.

Hva blir den viktigste jobben fremover?

– Det blir å fortsatt holde det gode laget i AQS samlet. Det snakker vi mye om, og mener noe med det. Hvem som er leder får så være, men å holde oss i lag ser vi som en stor fordel. Det er noe jeg kommer til å legge vekt på, sier han.

– Vi skal ta vare på, og støtte opp om hverandre. Gjør vi det som kommer vi til å klare å ta en støyt også, når den dagen kommer, avslutter Pål Anders Lauvsnes.