Hima Seafood skal bruke hydrogen-lastebiler til å frakte fôr og fisk

Nyheter
0

Hima Seafood vil ha nullutslippstransport til det nye oppdrettsanlegget på Rjukan. Nå har de sørget for at transport av fôr og fisk til og fra anlegget vil bli gjort med utslippsfrie hydrogen-lastebiler.

Oppdrettsselskapet har selskapet gjort en avtale om at lastebiler som går på hydrogen skal frakte fiskefôr fra Stavanger til anlegget på Rjukan. De samme lastebilene skal frakte den ferdige fisken ut fra Rjukan, slik at bruken av tomme lastebiler på veiene minimeres.

– Vi ser frem til at disse nye Hydrogen-lastebilene ankommer anlegget på Rjukan. Å sikre nullutslippstransport av fôr og fisk til og fra anlegget er i tråd med Hima Seafoods grønne profil, sier Sten Falkum, CEO i Hima Seafood, i en pressemelding.

– Vi skal hele tiden lete etter løsninger som gir minst mulig fotavtrykk, og vi skal utfordre våre underleverandører slik at de tar i bruk den mest klimavennlige teknologien som er tilgjengelig, sier Falkum.

Det er Hima Seafoods fôrleverandør Skretting som har sørget for at fôret som kjøres fra Stavanger til Rjukan, vil bli levert med hydrogen-lastebiler. De nye lastebilene er kjøpt inn av transport-selskapet SR Group. Som følge av denne transporten vil også SR Groups samarbeidspartner sørge for at det blir fyllestasjoner for Grønn Hydrogen som skal dekke behovet på denne ruta.

– Vi er glade for å ha samarbeidspartnere som Skretting, som i likhet med oss er opptatt av å minimere klimaavtrykket. Når de bruker en fremoverlent logistikk-operatør som SR Group, så er det mulig å få til et slikt løft. Lastebiler og busser står for mer enn 25 prosent av klimautslippene fra veitransport i EU. Innen 2030 skal 50 prosent av nye lastebiler i Norge være nullutslippskjøretøy, og for å komme dit er det viktig at vi som er innkjøpere av logistikk- og transporttjenester setter krav til våre leverandører, avslutter Falkum.

De nye hydrogenlastebilene er av typen Quantron QHM, og har en rekkevidde på opp til 1.500 kilometer. Hydrogentankene har en kapasitet på opptil 116 kg, og er integrert i chassiset på lastebilene.