Komplisert og kostbar hevingsoperasjon.
Da «Seikongen» gikk ned i oktober etter å kun ha vært i drift i en måned, var det nok de færreste som trodde at det ville ta så lang tid å få den hevet.
Men nesten åtte måneder senere ligger brønnbåten, eid av Empresas Maritimas of Chile, ennå på ti meters dyp – godt synlig fra overflaten. Båten var under kontrakt med Camanchaca da den forliste ved landsbyen Chonchi, like sør for Castro på Isla Chiloé i sørlige Chile. Den hadde 37.000 laks og 70.000 liter drivstoff om bord.
Starter 23. juni
Ifølge det chilenske nettstedet Aqua er forberedelsene i gang. Hevingen starter lørdag 23. juni. Båten skal deretter taues til havnebyen Talcahuano. Prislapp for operasjonen: fem millioner dollar, eller litt i overkant av 40 millioner kroner.
Videoen viser forberedelsene i området rundt «Seikongen» (saken fortsetter under videoen).
@maritgobcas, a diario estaremos fiscalizando la actividad que se desarrolla en Pilpilehue, @capuertocho presente por tierra y mar. #somosarmada en #chiloe. @Armada_Chile pic.twitter.com/dO5r2EXmVJ
— Gob. Marítima Castro (@maritgobcas) June 9, 2018
Opplysningskontor
Torsdag ble det avholdt et møte mellom myndigheter i Chiloé, representanter fra lokalmiljøet og nederlandske Ardent, som er ansvarlig for hevingen sammen med CPT Servicios Marítimos.
På møtet kom det fram at det blant annet satt opp et opplysningskontor for lokalmiljøet, som skal informere om det daglige arbeidet i forbindelse med hevingen.
Det er enda ikke kommet fram hvorfor «Seikongen» gikk ned, og etterforskningen pågår fortsatt. Miljøorganisasjonen Greenpeace hevdet kort tid etter forliset, at de hadde funnet dokumentasjon som viste at brønnbåten hadde feil da den forlot verftet i Hong Kong.