Nylig fikk Bodø lufthavn på plass en såkalt «main deck loader», levert med båt fra England, som gjør det mulig å ta ned større fly. Det gir også nye muligheter for sjømatnæringen i nord.
Det mener Espen Westermann, som er prosjektleder for Flybyen i Bodø kommune. Han sier til Avisa Nordland at de har jobbet med flere aktører over tid, som ønsker å fly laks direkte fra nordlandsbyen til markedet, men at det har manglet kritisk infrastruktur på flyplassen.
Det endrer seg ifølge Westermann med en ny «main deck loader» på flyplassen, som i forrige uke kom med båt fra England.
– At vi har dette utstyret i Bodø, gjør at vi kan komme tilbake til disse aktørene og si at vi begynner å bli klar. Vi har spesielt et stort internasjonalt flyselskap, som vi har kommet langt i dialog med om oppstart av direkterute. Rett ut til det internasjonale markedet, fra Bodø, sier Westermann, og hevder at de begynner å komme på oppløpssiden med tanke på en avtale.
Han sier at de flyselskapene det jobbes med nå, har flytyper med kapasitet på mellom 60 og 100 tonn fisk per avgang.
Ifølge Westermann takler det nye utstyret det som er av flytyper, men rullebanen ved Bodø lufthavn er sertifisert til å ta ned fly helt opp til Airbus A330 per dags dato.
Marit Sivertsen hos sjømateksporten Fram Seafood i Bodø, mener utstyret vil gi et nytt konkurransevilkår.
– Oppdretterne i Nord-Norge vil konkurranse på mer lik linje med de i sør, på grunn av at reisetiden blir lik. Det har lenge vært en prisforskjell mellom nord og sør grunnet reisetid, sier hun til Avisa Nordland.