Med et fornyet lokalt eierskap ser selskapet lyst på fremtiden.
På Seløy, utenfor Sandnessjøen, holder oppdretterne Kobbvåglaks og Seløy Sjøfarm til. Det gjør også Herøy Servicebåt. Det lille servicebåtrederiet har i en mannsalder tjent både naboene på Seløy og andre oppdrettere i området.
Daglig leder Bente Helen Sund tiltrådte som daglig leder i 2018.
– Selskapet ble stiftet i 1996, og skulle drive med servicebåter for oppdrettsnæringen. De drev både med fôrfrakt og diverse som foregikk, ikke bare rent servicearbeid. I ‘96 så anleggene noe annerledes ut enn det som de gjør i dag, konstaterer hun overfor iLaks.
Populær på Lovund
I 2018 forlot Sund, som er utdannet elkraftingeniør, jobben som produksjonsplanlegger i Helgeland Kraft. Hun hadde møtt Espen Olsen, sønnen til en av eierne, og ville prøve noe nytt.
– Jeg startet med to dager på kontoret sommeren 2018, bare for å se litt hva dette var for noe. De ønsket at jeg skulle tiltre som daglig leder. Da sa jeg opp jobben som produksjonsplanlegger for å bli daglig leder like før jul samme år, forteller hun.
Med sine to båter «Typhoon» og «Tornado» har ikke rederiet bare bistått naboene på Seløy, men også Letsea, Lovundlaks og Nova Sea. Hos Nova Sea har de fått et godt rykte.
– Bortsett fra at Mowi har noen båter inne er det stort sett vi som løser problemene til dem som er nærmest, sier Sund.
For tiden er de nysgjerrige på hvordan det går med oppdragene til Nova Sea, etter at Mowi har tatt kontroll i selskapet.
– Vi er veldig spente på hva som skjer med sammenslåingen av Mowi og Nova Sea, og ikke minst hvor fort ting skjer, sier den daglige lederen.

Strategisk beslutning
Selv om rederiet er godt strategisk plassert for å betjene kundene sine, føler de på konkurransen. Den blir neppe mindre.
– Det er ikke til å stikke under en stol at det ikke alltid er like enkelt å være en liten lokal aktør i det markedet som vi er i, erkjenner Sund.
Nå står rederiet på randen til å gjøre et nytt sprang. Forberedelsene til det startet for drøye to år siden.
– På vårparten i 2023 kom vi frem til at vi skulle tenke litt igjennom hva Herøy Servicebåt skulle være på lengre sikt, forklarer hun, og utdyper:
– Da startet vi en prosess sammen med Patrick Ramsberg i Skagen Ship Consulting og fikk priser hos verft på bygging. Vi fikk noen tegninger, både i Tyrkia og i England, og startet prosessen med å se på nytt fartøy.
De innså raskt at det å bygge nytt ville kreve mye av selskapet og ikke minst av eierne.
– I denne prosessen så vi at dette ville bli en enorm investering for et lite firma, som krever mye kapital og at vi tør å satse, forteller hun.

Omrokkeringer
Dette arbeidet trigget også etter hvert en annen prosess. En av grunnleggerne, Jøran Olsen, ønsket å trappe ned. Løsningen skulle vise seg å ligge noen få hundre meter unna, hos det familieeide oppdrettsselskapet Kobbvåglaks. Der er Jan-Terje Mikalsen daglig leder.
– Herøy Servicebåt har vært vår foretrukne leverandør av servicebåt-tjenester i alle år. Så vi kjenner dem godt. Og så er det jo bare 400 meter mellom kontorene våre, vi holder til på samme skjæret, sier han.
– Så da Jøran kom og ymtet om trappe ned og kanskje selge heler eller deler av sin aksjepost syntes vi det hørtes interessant ut. Det er noe med å holde eierskapet lokalt på skjæret, smiler Mikalsen.
Han legger til:
– Vi kjenner jo både Bente, Jøran og Espen godt. De er flinke folk, så vi trengte ikke så lang betenkningstid for å finne ut at dette var noe vi kunne være med på.
Resultatet ble at Kobbvåglaks overtok en aksjepost på 50 prosent. Samtidig tok Bente Helen Sund og Espen Olsen over ytterligere ti prosent, via selskapet sitt Steinbakken Marine, slik at de også eier 50 prosent. Dette er en løsning Espen og Bente er svært fornøyde med.
– Vi ser frem til å samarbeide med familien Mikalsen og Kobbvåglaks, sier hun.

Ny banebrytende båt
Med nye eiere har prosessen med å kontrahere et nytt fartøy skutt fart. De har ønsket seg en ny og bredere katamaran med spesialskrog, som kan ta opp arven etter knallgule og særpregede «Typhoon».
– Vi har suksessivt jobbet med designet siden 2023, frem til vi landet alt for et par måneder siden, forteller Sund.
Valget falt på Vestnesverftet Salthammer Båtbyggeri. Der skal stålkappingen på den nye 24 meter lange katamaranen starte i vinter. Båten forventes levert i første kvartal i 2027.
– Salthammer har gjort et godt inntrykk så langt. Det virker som et solid verft. Vi synes at det er veldig positivt at det bygges i sin helhet her i Norge, sier hun.
Det nye fartøyet vil ha en samlet investeringsramme på mellom 150 og 200 millioner kroner.






