Lusejakt og offshore-anlegg i fokus da start-ups fikk møte investorer.
Det er duket for sales pitching for gründere under Connect Vest under konferansen Ocean 2017 i Bergen tirsdag. I salen sitter en lang rekke industriaktører og investorer. I panelet: Skarpskodd fagekspertise fra i Grieg Seafood, Sparebank1 SR-Bank, BKK og advokatfirmaet Gjelsvik.
En av de håpefulle er ingeniørkvartetten Entail, som utvikler en ny teknologi for åpne offshore oppdrettsanlegg.
– Vi har har søkt 29 utviklingskonsesjoner, sier bergenseren Mads Henrik Heiervang.
Allsidige
De fire unge ingeniørene har en allsidig faglig ballast, og har jobbet med Gjøa-plattformen, bølgekraftverk, flytebro, samt, via tidligere arbeidsgiver Global Maritime, med Ocean Farming-prosjektet til SalMar.
Første anleggskonsept, som er dimensjonert for bølgehøyde over 25 meter, tilbys til en tredjedel av investeringskostnadene på konkurrerende enheter.
– Vi ønsker å hente ti millioner kroner, sier Heiervang.
Stordalen
Randabergselskapet Blue Lice har allerede fått med seg hotellkongen Petter Stordalen på investorsiden, men søker flere partnere på testing og lokaliteter. Gründerne, representert av Lars-Kristian Opstad og Karoline Sjødal Olsen, vil ta lakselus før den setter seg på laksen.
– Vi begynte i februar, og vil skifte fokus fra behandling til begrensning – preventive tiltak, sier Opstad.
– Årlig bruker en ti milliarder kroner på lusebehandling. 15 milliarder kroner i tapt profitt. Mye av dette er på grunn av lakselus. Vi vil begrense mekanisk og kjemisk behandling, tiltrekke, fange og begrense lakselusen før den setter seg på laksen.
Rent prakisk skal dette gjøres ved å plassere enheter rundt merdene. Blue Lice har på plass en vellykket prottype, og går nå i gang med fullskala pilotprosjekt i samarbeid med Bremnes Seashore.
Rognkjeksskjul
En annen på partnerjakt er Trond Marøy i Estro. Selskapet utvikler fiskehabitat for rognkjeks for å oppnå god fiskehelse i merdene.
– 45 millioner laks dør årlig. Den største årsaken til at laksen dør er lus, sier Marøy.
Estro har allerede en pågeående fullskalatest hos Marine Harvest i Hardangerfjorden for sitt rognkjeksskjul, bestående av en 22 meter plastduk.
– I dette her kan det bo 3.500 rognkjeks. Det er lett å håndtere og vaske, sier Marøy, og legger til at selskapet har innledet et samarbeid med sin salgspartner Ahlsell.
– For å få det ut må vi ha inn cirka tre millioner kroner, legger Marøy til, og skynder seg med å legge til at Lerøy-konsernet allerede har vist interesse for produktet.