Her slepes brønnbåten til kai av hurtigbåten

Nyheter
2693

Sleneset Aqua Services brønnbåt «Oddøy» måtte onsdag ettermiddag slepes til Slipen i Sandnessjøen av hurtigbåten «Himmeltind».

– Det var mindre dramatisk enn det så ut som, sier daglig leder Aleksander Sætern i Sleneset Aqua Service til iLaks.

– Grunnen til at «Oddøy» måtte ha slep inn til Sandnessjøen var at det var en O-ring på oljetrykksystemet på hovedmotoren som røk, derfor blåste motoren ut nesten alt av olje. Motoren ble stoppet ned og skipperen fikk ordnet med slep inn til havn. Hendelsen skjedde mellom Sandnessjøen og Dønna, sier Sætern videre, og legger til at de håper å være i drift igjen i løpet av torsdag formiddag.

Aleksander Sætern. FOTO: AKVA group

Han takker samtidig mannskap om bord på hurtigbåten «Himmeltind» for assistansen.

Brønnbåten «Oddøy» ble bygget i 1955, og har vært i tjeneste for selskapet siden sommeren 2018. Ifølge Sætern har båten vært gjennom oppgradering på rundt ni millioner kroner siden selskapet overtok den.

– Den har vært veldig driftsikker og det har vært lite tull med den. Vi tror grunnen til dette skjedde var at den fikk en toppoverhaling av motoren for noen uker siden. Det ser ut som det ikke var en bolt som satt så godt fast, og det er en følgefeil av dette, sier Sætern.

Saken er også omtalt av Helgelands Blad.

«Oddøy». FOTO: Sleneset Aqua Service

– I 2020 har det løsnet litt
Sleneset Aqua Service etablerte seg i 2018, og holder til i Lurøy kommune. På eiersiden står Vigner Olaisen (40,3 prosent), Sætern Invest (18,7 prosent), Kvarøy Fiskeoppdrett (15 prosent), Nova Sea Aquaservice (ti prosent), PH Invest Herøy (åtte prosent) og Tomma Rensefisk (åtte prosent).

I fjor omsatte selskapet for 10,7 millioner kroner, og fikk et driftsresultat på nærmere en halv million kroner.

– 2019 var det første ordinære driftsåret, og vi er egentlig ganske fornøyd med å karre oss over null i resultat. Det var greit med oppdrag i 2019, men i 2020 har det løsnet litt. Det har vært mye å gjøre, og vi ligger an til dobling av omsetningen i forhold til 2019, sier Sætern.

Vurderer flere brønnbåter
«Oddøy» er det eneste fartøyet selskapet har. Brønnbåten er 32 meter og har en lastekapasitet på 210 kubikk.

– Vi har ikke noe konkrete planer om å utvide flåten, men vi driver å utreder litt og sjekker temperaturen i markedet. Vi har hatt 100 prosent belegg i år, og etterspørselen har vært større enn vi har klart å dekke med tanke på små brønnbåter. Vi prøver imidlertid å holde oss i produksjonsområdet 8 på grunn av smittepress, spesielt sørover. Vi har fått henvendelser fra både Vestlandet og Trøndelag, men har takket nei da vi har hatt nok å gjøre her oppe, sier Sætern.

«Oddøy» ble opprinnelig bygd som fryseskip og tjenestegjorde i Fiskernes Agnforsyning til langt utpå 80-tallet under navnet «Aldor Ingebrigtsen», ifølge nettsidene til Sleneset Aqua Service. Fartøye ble ombygd til brønnbåt på slutten av tiåret, og har tidligere vært kjent som «Startrans» og «Starfrakt».