– Vårt nye produksjonsbygg står snart klar. Vi har ansatt flere i løpet av dette året, og skal ansette noen til, sier Slettevoll til Maritime.no.
I Gjerdsvika på Sunnmøre har Stadt AS utviklet fem generasjoner med kraftteknologi, og elektrisk fremdrift for skip gjennom tretti år.
– Med teknologien vi har i dag, kan vi også outsource produksjonen til andre. Derfor kan vi enkelt skalere opp kapasiteten og øke markedsandelen vår, sier Slettevoll.
Firedoblet inntektene
Selskapet har hatt sterk vekst de 2-3 siste årene. Fjorårets regnskapstall viser at driftsinntektene firedoblet seg fra 2013 til 2014, og driftsresultatet forbedret seg kraftig.
De tyrkiske skipsverftene Bestikas og Cemre, har hittil levert fem av seks seismiske støttefartøy basert på en diesel‐elektrisk pakke fra norske Stadt på Vestlandet. To av fartøyene er til Vestland Offshore.
Mørebedriften skal også levere 16 diesel-elektriske fremdriftssystem til ankerhåndteringsfartøy som bygges på ulik verft i Asia, i tillegg til en 85 meter lang luksusyacht i Australia.
– Vi kan levere komplett elektrisk fremdrift for enhver skipstype, sier Slettevoll.
FAKTA
Stadt AS
- Etablert for 30 år siden, lokalisert i Gjerdsvika på Sunnmøre.
- Totalleverandør av elektriske framdriftssystem, som inkluderer generatorer, hovedtavle, nødtavle, el-motorer, omformarer, power management system (PMS), alarm og overvåkningsystem, IAS, samt DP system.
- Solgte i 2001 4. genreasjons-teknologien til ABB.
- Selskapets utviklet etterpå en ny teknologi kalt Stadt Stascho, som ble patentert i 2008.
Solgte teknologien
For 14 år siden solgte selskapet den forrige teknologien, 4.generasjons PWM, til ABB, og utviklet deretter en helt ny teknologi basert på Sinus istedet for PWM.
– De kaller den ABB Stadt, men vår nye teknologien er helt forskjellig fra denne.
Stadt har satset på det de kaller en lean organisasjon med foreløpig 17 stykker i administrasjon, utvikling, engineering, service og produksjon, men Slettevoll peker på at selskapet er avhengig av en sterk partner som Kongsberg Maritime.
Utviklingsløpet sammen med Kongsberg, har gitt selskapet en stor fordel.
– Kongsberg har produksjonskapasitet, utfyllende produkter og knowhow for oss, mens vi har den patenterte power-teknologien. Tilsammen utfyller vi hverandre svært godt, sier Slettevoll.
Når Stadts nye fabrikk er etablert vil kapasiteten øke, men fokuset vil likevel i hovedsak være på administrasjon og engineering. Mye av produksjon skjer hos Kongsberg, som har en global tilstedeværelse både når det gjelder fabrikker og serviceapparat.
Vil ta del i brønnbåt-boomen
Fremover retter Stadt spesielt øynene mot brønnbåter og tilsvarende skip.
– Dette er en booming industri som har gått opp i Norge og Chile. I disse tider er vi spesielt glad for å være i dette segmentet.
Seihav valgte Stadts systemer til sin siste brønnbåt som bygges på Fitjar for Lerøy.
– Det er et hett tema å se mer på ombygging, og vi kan gå inn i mange ulike markeder av shipping, fra fiskeri til tank. Forsvarsindustrien er en annen fremtidig mulighet for våre unike støyfrie motorstyringer, så fremtiden er ikke helsvart ut selv om det er en nedgang innen offshore.
Ifølge Slettevoll ser industrien i Gjerdsvika frem til at det er vedtatt en stor utvidelese av den lokale havnen i løpet av de neste to år.
– Da kan vi ta imot større skip her lokalt, og bedriftene her vil sammen bli et enda sterkere maritimt senter.