Her må de stå og vente til blodvannet har forsvunnet, selv om det er få minutter til omlasting på Fauske

Nyheter
0

Sjåførene foretrekker Clas Ohlson og Ikea foran norsk laks.

Ved det som en gang var merket som selve midtpunktet på E6 ligger Fauske trafikkstasjon. Langs den lange rette strekningen nord for stasjonen, står flere skilt som varsler tyngre kjøretøy om å svinge inn til høyre, for et hyggelig møte med Statens Vegvesens stedlige kontrollører.

De to i kontrollrommet denne kvelden er Tom Are Pettersen og Jack Lundli Stemland. I løpet av året skal de to, sammen med sine kollegaer i Utekontroll nord kontrollere om lag 12.000 tyngre kjøretøy. Mange av dem blir vinket inn for en sjekk her på Fauske, og de som frakter laks og annen fisk blir som regel sjekket om det er avrenning av blod og fett fra hengeren.

I dag føres ikke særskilt statistikk over problemet med avrenning, men i perioden fra påske og frem til september i fjor, hadde Statens Vegvesen et særlig stort fokus på dette. Tallene viste at det på landsbasis ble ilagt kjøreforbud til 450 trailere i denne perioden. Bare i løpet av en to-dagers kontroll i Midt-Norge ble det kjøreforbud på 34 trailere med fisk grunnet avrenning.

På fornavn med de fleste
De to kontrollørene har god oversikt over trafikken som kommer kjørende sørover, og er klar til å skru på varselskiltene om kontroll når vogntogene er på vei. Hva som er fisketransport ser de to ganske enkelt, og avrenning er et problem ved omtrent hver kontroll.

– Den ene dagen kan vi ha 15 laksetrailere, mens en annen kan det være ingen. Så det varierer, men de fleste vogntog med fisk passerer her mellom klokka 17 og 20 på kvelden. Mange skal til jernbanen for å laste over til CargoNet som tar fisken videre på bane, forteller Tom Are Pettersen. Det er kun et par hundre meter fra der vi er på kontrollstasjonen og til CargoNet sin terminal, som er endestasjon for mange vogntog.

De to på trafikkstasjonen er på fornavn med de aller fleste sjåfører fra regionen. Ofte er det akkurat de som skal laste over til CargoNet.

– De lokale sjåførene stoppes jo her også. Noen ganger renner det av hengerne og de ilegges bruksforbud. Vi skjønner jo at de kan bli frustrert, men de må jo behandles som alle andre og må stå her og vente selv om det er kort vei til CargoNet, sier Jack Lundli Stemland.

Viktig Alpesymbol
Pettersen går bak i lokalet og slår på varselskiltene om kontroll. Nå er det bare å vente å se hva som kommer rullende inn foran bua på trafikkstasjonen.

Et dekk som er godkjent som «3 peak mountain snowflake» må også ha alpesymbolet.

Her passerer biler med hermetikk, frukt og trelast kontrollen glatt og kjører videre. Én blir derimot tatt til side, for nærmere kontroll. Siden det  kun står en gammel gravemaskin på hengeren, bivåner iLaks kontrollen fra avstand.

Etter en god halvtime er konklusjonen klar. Her ble det 12.000 kroner i gebyr, forteller Pettersen. Dekkene manglet visstnok det nye merket for godkjente vinterdekk.

Isklumper kan slippe unna
Mens vogntoget etter vogntog passerer, forteller kontrollørene at det selvsagt er mindre avrenning når det er mange minusgrader. Det kan gjøre at sjåførene slipper videre, selv om det er henger isklumper med blod og vann fra hengeren.

– Det er først når det renner ned på veien det er grunnlag for å ilegge bruksforbud. Er det svært kaldt og helt frosset væske som henger bak, er ikke det grunn for bruksforbud, forklarer Jack Lundli Stemland.

– Det blir ulovlig først når det tiner og renner eller drypper. Noe som betyr at samme bilen kan bli stoppet senere lengre sør når isen har tint, og det begynner å renne, forteller de to.

Ekteparet langs E6
Så var det det med at dette en gang var midtpunktet på E6 som bør forklares. Ved døgnhvileplassene for vogntog stod i sin et stort skilt, merket Midtpunkt E6, men når store deler av den nye E6 på Helgeland åpnet, måtte skilte tas ned til mange Fauskeværingers skuffelse.

Inn fra E6 svinger en stor hvit Litauisk bil uten store bokstaver om transportør eller merkevarer inn til kontroll. En rask tur bak hengeren viser at her renner det blodvann, selv om det ikke akkurat er i strie strømmer. Dermed tar Tom Are Pettersen frem kamera og nettbret for å registrere bilde og informasjon om bilen.

Pettersen vinker bilen videre for å parkere lengre bort, for så å ta en rask sjekk av papirene. Her viser det deg at også hun i passasjersetet også er sjåfør, og papirene viser også at det er et ektepar.

Alle papirer er i den skjønneste orden, og sjåføren forstår raskt hva det gjelder. Med et, omstendighetene tatt i betraktning, vennlig smil åpner han døra og slår av en prat om livet deres på veien, så langt felles språkforståelse rekker. Det er ikke enkelt, men det blir raskt klart at han og hustruen er forberedt på en time eller to ekstra venting på Fauske. Det bekymrer de ikke stort. Stolt kan forteller de at trekkvogna kun er fire år, og i den aller beste tilstand.

Rolandas Nečiūnas og Alma Nečiūnienė forteller de hentet laksen fra slakteriet for drøyt tre timer siden, og skal fraktes til det franske fiskemarkedet i Boulogne.

Ser frem til Sverigetur
Nečiūnas sier han heldigvis ikke skal kjøre helt til Boulogne, men laster om sør i Sverige. Problemet med avrenning er ganske nytt for han, som sier han stort sett forholder seg til fraktbrevets spesifikasjoner og temperaturer. Ekteparet forteller de hadde samme situasjon en gang i august i fjor, og da rant det mer enn nå.

De har kjørt trailer langs europeiske veier i over 15 år, og vi kan lett tolke Nečiūnas på at norsk fisk ikke akkurat er favorittlasten hans.

– I Sverige skal jeg heldigvis heller kjøre for Clas Ohlson og IKEA. Mye bedre veier er det også i Sverige, sier han og Alma Nečiūnienė med et smil. Så tar de frem nettbrettt for å se på bilder og video av barnebarna, mens det venter på at blodvannet fra laksen skal dryppe ferdig fra hengeren deres.