Ryddearbeidet på Nordlandsbanen går langsomt fremover.
Den 24. oktober sporet et tog av på Nordlandsbanen, der en person omkom. Toget var på vei fra Trondheim til Bodø, da det ble truffet av et steinras og sporet av mellom Bjerka og Mo i Rana.
Ryddearbeidet etter den fatale ulykken går sakte fremover. Søndag 3. november ble den første vognen fra toget fjernet.
– På skadestedet i Finneidfjord, ble den første av de gjenværende vognene løftet ut søndag ettermiddag, opplyser kommunikasjonsrådgiver Mari Aanensen Rjaanes hos Bane NOR til iLaks.
Pause i arbeidet til tirsdag
Logistikksjef Jan Robert Røli-Gjervik hos Bodø-eksportøren Polar Quality har forberedt seg på å vente, men har håpt på en snarlig gjenåpning.
– Tror neste uke går før alt er oppe og går. Håper alt er normalt i uke 46, har han uttalt.
Men det kan se ut som om Røli-Gjervik må smøre seg med tålmodighet. Ifølge Rjaanes tar ryddemannskapene nå en kort pause fra ryddejobben.
– Arbeidene tar pause fra søndag kveld til tirsdag morgen, slik at trafikk kan slippe forbi på E6, og det er fortsatt uvisst når banen kan åpnes igjen, forklarer Bane NORs kommunikasjonsrådgiver.
Lastebil mellom Mo i Rana og Mosjøen
Nordlandsbanen er en viktig transportvei for lakseeksportørene, og mange er blitt rammet som følge av hendelsen. Nordlaks er en av dem som har blitt berørt. De har klart å finne løsninger.
– Vi har godt samarbeid med transportørene våre, som har klart å finne løsninger, slik at vi har fått fisken på hjul og over på tog fra Mosjøen, har markeds- og kommunikasjonssjef Heidi Torkildson Ryste fortalt.
– Hvilke råd kan Bane NOR gi lakseeksportørene med hensyn til hvordan fisk kan transporteres på alternative måter?
– Rådet fra Bane NOR er at fisk kan transporteres på tog mellom Bodø/Fauske og Mo i Rana, med lastebil mellom Mo i Rana og Mosjøen og tog fra Mosjøen videre sørover, svarer Mari Aanensen Rjaanes.