Her løftes den flunkende nye 60 tonns semi-lukkede merden

Nyheter
2154

Dette er den nye Ecomerden.

Den ligner fremfor alt på et romskip, hentet fra en av Star Wars-filmene, der den henger i stålwirene. Klar for å ta av. Når som helst.

Tungløftet utføres av «Trond Lift 6», omstendelig buksert inn til Sagvåg på Stord. Kranlekteren er eid av rederiet Tronds Marine Services, tidligere Eide Marine Services, og er heleid av tysnesoppdretter Gerhard Alsaker.

Dukene henger tungt under aluminiumsrammen, skvulpende av vann.

Tyngre last
– Jeg ser det er mye vann i, sier Jan Erik Kyrkjebø. Han stirrer bestemt, men ikke bekymret på konstruksjonen som har tatt fem måneder å bygge. – Vi har lenset den, men det er nok 4-5 tonn vann.

iLaks er invitert som eneste medie for å dekke begivenheten og merkedagen for Ecomerden.

Det er en 45 tonns stiv aluminiums flytekrage, utstyrt med en 12 tonns duk. Med vannet inne i merden henger minst 60 tonn i luften over Sagvåg. Et tungtløft, men «Tronds Lift 6» har mer å gå på. Kranen er dimensjonert for 12 ganger tyngre last.

Dronefoto: Fredrik Kyrkjebø

– Duken er i PWC polyester, dokumentert og offshore-testet. Den har en strekkfasthet på 30 tonn per lengdemeter. Arealet til merden er 1.000 kvadratmeter, mens duken er på 4.000 kvadratmeter, forteller Jan Erik Kyrkjebø.

Sjøsettes
Han er ingeniør og oppfinner, og har allerede fått testet sine ideer med flere generasjoner fisk i en semi-lukket postsmoltmerd som har vært i tjeneste hos Sulefisk i Solund kommune.

Dronefoto: Fredrik Kyrkjebø

Nå er det en annen sogneoppdretter som står for tur, nemlig naboen Osland Havbruk.

Merden skal løftes ut av den trange vågen, deretter sjøsettes og slepes nordover av en ventende slepebåt. En periode på 40 timer er beregnet på slepet opp til Sognefjorden.

– Det er et værvindu nå. Den vil være framme i Sogn torsdag morgen. Slepes i kveld, forteller Oslands driftsleder Johnny Kalstad.

Gildet
Flytekragen er av prefabrikerte profiler, produsert i Sverige, og sveiset sammen her på Stord.

Hvor mye gildet koster vil partene ikke kommentere.

– Altfor dyrt, smiler Kalstad lurt. – Altfor billig, kontrer Kyrkjebø kjapt.