Her ligger Norsk Fisketransports nye brønnbåt

Nyheter
904

Den hvite presenningen er ennå ikke fjernet fra vinduene på styrehuset. De er på overtid nå. Norsk Fisketransport sitt flunkende nye fartøy skulle etter planen vært levert fra verftet i juni.

Den burgunderrøde farkosten ligger fortøyd like ved siden av et annet nybygg, fergen «Stangvikfjord», ved kaien til Havyards verft i Leirvik i Hyllestad.

– Det stemmer, det er bygg 147, sier Havyards konsernsjef Gunnar Larsen bekreftende til iLaks.

– Leveringstiden er imidlertid utsatt på grunn av korona-situasjonen, legger han til.

Samme design
Den nye 3.200-kubikkeren, udøpt, men med navnet «Reisa» er av samme design som Norsk Fisketransport  sine nyeste fartøyer – «Steigen», «Namsos» og «Havtrans» – som alle er av Havyard Design 587. Avtalen inneholder også en opsjon om bygging av ytterligere en brønnbåt av samme type.  

I likhet med sine tre søsterskip, blir det nye fartøyet bygget med runde fisketanker hvor laksen under transport opplever et tilnærmet likt miljø som når den svømmer i merdene. MMC First Process skal levere alt av fiskehåndteringssystemer om bord. Havyard står for både design og øvrig utrustning av den nye brønnbåten, som blir Havyards bygg nummer 147.

84,8 meter lang
Det nye fartøyet blir en tilnærmet kopi av «Steigen», som er utleid til Cermaq. Fartøyet er 84,8 meter langt, 16,9 meter bredt og har et totalt brønnvolum på 3.200 m3

Det har ikke lyktes iLaks å få en kommentar til saken fra Norsk Fisketransport.