Norwegian Weather Protection på Lindås i Hordaland hadde ved begynnelsen av året 18 ansatte. I dag er de 43, og kjører tre skift som går døgnet rundt.
– Det har gått veldig fort. Vi har jobbet beinhardt med utviklingen. Nå er luseskjørt det store produktet, sier daglig leder Arne Dalland til Sysla.
Snudde rett før det smalt
Luseskjørtene legges som en slags presenning rundt merdene for å hindre at lakselus kommer inn.
Produksjonsbedriften på Lindås har levert luseskjørt i mange år, men det var i januar i år det tok av. Dermed er 25 nye ansatt, både i produksjonen og i administrasjonen.
Det var ikke gitt at det skulle gå slik for bedriften, som før hadde flesteparten av kundene i oljebransjen.
– I 2014, før oljekrisen slo inn, hadde vi en strategisamling der vi bestemte oss for å bygge et nytt ben innen havbruksnæringen for å stå mer trygt. Etter det gikk det 2-3 måneder før det smalt i oljen. Jeg er glad vi tok de valgene da, hvis ikke hadde vi nok ikke sittet her i dag, sier Dalland.
Fra olje til havbruk
Sammen med Arild Folkedal startet han bedriften Seilmakerservice for 16 år siden. I starten leverte de båtkalesjer og seil, men etter hvert stod oljenæringen for 80 prosent av omsetningen. I dag er brøken snudd på hodet, og 80 prosent kommer fra havbruk.
– Vi har jobbet et drøyt år med å videreutvikle luseskjørtene våre og å heve kvaliteten. Tidligere i år begynte ordrene å tikke inn, sier Dalland.
Sikret seg jobb
En av dem som nylig har fått jobb hos Norwegian Weather Protection, er Thomas Urhaug. Han jobbet tidligere i Western Geco i Knarvik, som laget kabler til seismiske undersøkelser, men arbeidsplassen ble lagt ned for to år siden. Nå har han gått fra oljejobb til å produsere luseskjørt.
– Det var hardt til å begynne med, men jeg kommer jo inn i det. Her er det masse kjekke folk, og greit arbeid, sier han.
Økt salg hos flere
Også konkurrentene Plany og Botngaard merker at oppdrettsnæringen er på jakt etter nye produkter mot lakselus, som har blitt en av næringens største utfordringer.
– Det har vært et fantastisk år. Det begynte veldig forsiktig, men i februar tok det helt av, sier salgs- og markedssjef Kenneth Brandal i Plany.
FAKTA
Luseskjørt
- Luseskjørt er en slags presenning som blir montert i det øvre vannlaget rundt merden.
- Det fører strømmen av vann forbi merden, og stenger dermed lakselusene ute.
- Skjørtet kan monteres både på utsiden og innsiden av ringene i merden, og er et av mange tiltak oppdrettsnæringen har satt i gang med mot lakselus.
- Brukes ofte i kombinasjon med rensefisk som spiser lakselus.
Plany har også satset på videreutvikling, og leverer nå et luseskjold som kan desifiniseres og brukes om igjen.
– Det gjorde susen, vi har solgt veldig mye av dette, sier Brandal. Han anslår at oppdrettsleverandøren har solgt rundt 70 prosent mer enn i fjor.
Botngaard har akkurat flyttet inn i ny fabrikk, og vil nå øke produksjonen.
– Pågangen er økende, sier daglig leder Tore Harsvik.
Rekordinntekter
For Norwegian Weather Protection sank inntektene fra 45,8 millioner kroner i 2014 til 32,4 millioner i fjor.
– Oljesmellen kom, og vi mistet veldig store kontrakter. Vi var helt avhengige av å gjøre noe for å komme opp på nivået vi ønsket.
Å satse for fullt på luseskjørt, har foreløpig svart seg.
– Det blir rekordomsetning i år, det er det ikke tvil om, sier Dalland.
Vil være med
Marginene er lavere enn da oljenæringen stod for hovedinntekten, men volumene er større. De siste årene har bedriften så vidt gått i pluss. Også bunnlinjen vil bli bedre enn i fjor, ifølge Dalland.
Bedriften har planer om en rekke nye produkter for havbruksnæringen, og holder blant annet på å teste ut en prototype på store poser som kan frakte ferskvann til oppdrettsanlegg. De er også med på utviklingen av lukkede merder.
– Vi har stor tro på at havbruksnæringen vil vokse videre , og vi vil være med på den reisen, sier Dalland.