Her er FSVs nye helelektriske fartøy. Det er det femte i rekken

Nyheter
0

«Multi Navigator» ble tirsdag 14. mai overlevert fra Sletta Verft til FSV Group. Det 18 meter lange fartøyet vil kunne operere helelektrisk en hel arbeidsdag. 

Fartøyet er utviklet for å utføre service, support, frakte- og slepeoppdrag for havbruksnæringen og har en batterikapasitet på 1.125 kWh. Batteripakken, sammen fartøydesign og det elektriske framdriftsmaskineriet, sparer miljøet for 540 tonn CO2 per år. Det tilsvarer et utslipp på rundt 300 biler om man bruker en gjennomsnittlig kjørelengde på 15.000 kilometer årlig.

– Vi har fått levert vårt femte helelektriske fartøy i dag. Multi Navigator er FSV Groups 22. fartøy og det 12. fartøyet levert fra Sletta Verft til FSV, sier daglig leder i FSV Group, Arild Aasmyr, i en pressemelding.

Navnet på det nye fartøyet er «Multi Navigator».

– Når det gjelder navnevalg: Alle våre premium service fartøy har «Multi» som familienavn. Det forteller at fartøyet er multifunksjonelt og kan utføre de aller fleste operasjoner for våre kunder. «Navigator» referer til navigatørens viktige rolle om bord i et fartøy; god planlegging, forutsigbarhet og en trygg og effektiv drift av fartøyet. Fartøyet går rett inn på kontrakt med et stort oppdrettsselskap, legger han til.

– FSV opplever for tiden meget sterk vekst med historisk høy tenderaktivitet. Vi har en flåte på 22 fartøy og ytterligere ni topp-moderne fartøy under bygging. Vi jobber hardt for å beholde en ledende posisjon innen elektrifisering av serviceflåten i næringen, og da er en slik omstilling nødvending, sier Aasmyr.

Nybygget er utstyrt med Scania DI 13 generator som yter 400kW. Gir og propellanlegg er levert av Nogva Heimdal. Batteripakken har en kapasitet på 1.125 kWh levert av Corvus. 

Vinsj, styrepinner, haikjeft og capstaner er levert av MBH Hydraulikk. Dimo har stått for leveranse av kran og EPU.