Den 70 meter lange fôrbåten er blitt forkortet med 20 meter, slik at den også kan losse fôr ved mindre kaianlegg, opplyser skipsbygger Veka Shipyard, som holder til i småbyen Lemmer ved den nederlandske nordsjøkysten.
Lossingen vil bli gjort via en sidedør i skipet, hvor trucker vil bringe big bags med fiskefôr ombord. På forskjellige lakseoppdrettsanlegg vil fiskefôret bli levert ved å bruke et self-supporting unloading system.
Blå fôrbåter
I løpet av kort tid vil skroget være nymalt og arbeidet utvendig avsluttet, skriver Artic Shipping på sin Facebook-side.
– Dette er en fôrbåt, og pr. dags dato er det kun denne som er under bygging, opplyser Artic Shipping til iLaks.
Rederiet er kjent for sine blå fôrbåter som alle går på kontrakt med EWOS.
– Vil også denne gå på kontrakt for EWOS?
– Ja, denne vil gå rett inn i kontrakt med Ewos.
Leveres i mars
Artic Shipping venter levering av «Artic Junior» i mars i år.
iLaks har prøvd å få en kommentar til saken fra skipsreder og Artic-eier Ove Vilnes. Vilnes er for tiden på reise i Tyrkia, og ikke tilgjengelig for kommentar.