Mulighetene for å transformere oppdrettsnæringen ligger vidåpne.
Få, om noen, selskaper nevnes hyppigere i forbindelse med digitalisering og disrupsjon enn den amerikanske e-handeltitanen Amazon. Under årets North Atlantic Seafood Conference i bergen var australske Glen Core, Chief Architect i datterselskapet Amazon Web Services blant trekkplastrene.
– Vår gründer, Jeff Bezos, skriver hvert år et brev til sine aksjonærer. Og han skrev allerede i et aksjonærbrev i 1997 at «Det er alltid Dag 1 for internett». Han mener det. Og det sier han fortsatt, sier Core.
Det mangearmede gigantselskapet, som startet som en nettbasert bokhandel, er nå blitt voksen.
– Amazon.com er et 22 år gammelt selskap. Amazon Web Services er 13 år, sier han, vel vitende om at de fortsatt er velposisjonert for å gi kloke råd om hvordan andre foretak skal lykkes med digitalisering.
Kundefokus
Core har tre konkrete råd – alle hentet fra Amazons egen forretningsstrategi.
– Du må ha true customer obsession. Så lenge jeg har jobbet i Amazon har vi aldri snakket om lønnsomhet eller omsetning. Det handler kun om kunden.
– Du må omfavne external tailwinds. Ting som du ikke har noen innflytelse på, men du kan ikke ignorere det – som for eksempel blockchain-teknologi. Det vil skje med eller uten deg – du kan like gjerne bli med på det.
– Og sist, men ikke minst, du må kunne snu deg rundt fort, være fleksibel, sier han, og legger illustrerende til: – Under fjorårets humanitære katastrofe i Puerto Rico var våre fly på plass i Puerto Rico før hjelpemannskapene. Det handler om å være fleksibel, beslutningsdyktig og å sette kunden i fokus.
Kontroll på kostnadene
Core er krystallklar på hva som er fundamentet for innovasjon.
– Innovasjon drives av reduserte kostnader for fiasko, påpeker han. – Det er slik vi ser det i Amazon: Lavere kostnadsstruktur gir lavere priser som gir bedre kundeopplevelse som igjen gir mer trafikk og mer salg. Slik går lykkehjulet.
Core var tidligere på dagen på besøk på et av Lerøys oppdrettsanlegg – for første gang i sitt liv.
– Jeg visste ikke en gang at de oppdrettet laks – jeg trodde de fisket den, flirer han.
Ti dollar
– I et stort lakseoppdrettsanlegg er det 1,8 millioner laks. Hva om du kunne måle hver laks hvert sekund? Og hva om du kunne gjøre det for ti dollar? Ikke en million dollar. Det gir disrupsjon, sier han, og setter med det kaffen i halsen på de mange gründerselskaper som jobber med sensorikk og biomassemåling.
Nettopp håndtering av store datamengder er kjernekompetansen til Amazon Web Services.
– Vi er engasjert i selvkjørende biler – det er ekstremt dataintensivt. Dating-appen Tinder, som kobler millioner av mennesker sammen, drives av Amazon Web Services, bemerker han.
I de gigantiske Amazon-varelagrene, såkalte fullfilment centres, har de skiftet ut folk med roboter. – Vi har noen av de største robot-flåter i verden.
Delta i det
Blant selskapene Amazon Web Services samarbeider med på digitalisering er fôr- og matkjempen Cargill.
– Hvorfor samarbeider Amazon med Cargill? spør Core, før han selv svarer: – Det er ikke ett industrisegment som ikke er blitt utfordret av oppstartselskaper, inkludert akvakultur.
Og digitalisering og det hyppig brukte låneordet disrupsjon ruller nå for fullt innover matindustrien.
– Det er to måter du kan forholde deg til det: Du kan enten være redd for det, eller så kan du være opptatt med å delta i det, sier Justin Kershaw, chief digital officer i Cargill, på bred amerikansk aksent.
Maskinlæring
– Å «gifte» det digitale med det fysiske, det er min jobb. Noe av det vi jobber med er ansiktsgjenkjennelse for kyr. Vi vil bruke maskinlæring og AI (kunstig intelligens – red. anm.) for å hjelpe bonden til økt produktivitet, fortsetter Kershaw.
– Vi er et 154 år gammelt selskap, men her går vi tilbake til å bli et oppstartselskap igjen.
Core tror mulighetene for å transformere oppdrettsnæringen er vidåpne.
– I fiskeoppdrett; det er så utrolig mange muligheter for digitalisering i en industri som vil kunne forandre verden på så mange måter, avslutter han.