Her er Abyss’ nye arbeidshest

Nyheter
869

Fikk levert nytt 22 meter langt servicefartøy.

Salthammer Båtbyggeri sjøsatte byggnummer 145 den 15. september. «Fosnahav» er byggnummer 2 levert til serviceselskapet Abyss, som fra før av har 15 fartøy i sin portefølje. «Fosnahav» er en katamaran på 22×13 meter og bygget på samme design som forløperen «Fosnakongen». Begge fartøyene er designet av Tomra Engineering.

 – Etter å ha gått «Fosnakongen» flere ganger over til Island, valgte vi å bygge ett tilsvarende fartøy, men noe mindre. «Fosnakongens» unike skrog er solid og trygg i åpent hav med tung og kraftig sjø og har vist seg veldig sjøsterk, sier daglig leder Øystein Kjønhaug i en pressemelding.

Salthammer Båtbyggeri har lang erfaring som båtbyggere og strekker seg langt tilbake i tid. Selskapet ble startet opp i 1896, og har flere leveranser i vente. De har ett godt samarbeide med Tomra Engineering som har designet flere av båtene levert fra Salthammer Båtbyggeri.

 – Vi har videreført flere tekniske løsninger til «Fosnahav». Fartøyet har fått samme ballastsystem og dekksutstyr som «Fosnakongen». Videre har «Fosnahav» to kraner på henholdsvis 180 og 120 tonn/meter, vinsjer på 40 og 10 tonn, DP, ROV og posisjonering, sier operasjonssjef Anders Husby.

Han opplyser også at fartøyet får tugger vinsjer fremfor vanlige nokker for å trygge mannskapets sikkerhet om bord.

Kundene etterspør stadig større og kraftigere båter som kan gå i mer «multi» operasjoner. Dette krever også solide og sikre løsninger på dekk som tilfører mannskapet en tryggere og bedre HMS hverdag. Abyss utstyrer alle sine fortøyningsfartøy med sitt egenutviklede dekksutstyr, Abyss Safety Link.

«Fosnahav» blir selskapets fartøy nummer 16. Abyss opererer i dag ett fartøy over 15 meter, men vil utvide flåten med flere større fartøy fremover.

 – Selskapet er inne i en spennende utvikling hvor vi bygger for fremtiden og det vil komme flere større fartøy fremover. «Fosnahav» og «Fosnakongen» er fartøy som vi vet er solide og har ett godt utnyttet design, sier eier og styreleder i Abyss, Victor Jensen.

Utover de tekniske løsningene på fartøyet har Abyss Aqua utviklet ett unikt boreverktøy til ROV som blir fast stasjonert på «Fosnahav». Boreverktøyet, DeepDriller, er utviklet for å effektivisere bolteboring på dypt vann. Det nye verktøyet kan bore bolter ned til 1.000 meter og får en magasinløsning som gjør det mulig å bore, gyse fast og sette opptil fire bolter på ett og samme dykk. Miksingen av gysemasse foregår nede på verktøyet og inn sjaklingen skjer når bolten er satt og gysemassen er herdet, det benyttes samme type sjakler som blir benyttet av dykkere.

 – Verktøyet vil revolusjonere bolteboring med ROV og redusere tidsbruken på dette. Noe som igjen fører til reduserte kostnader for kunden, sier salg- og markedssjef i Abyss Torbjørn Mikkelsen.

Teknisk informasjon:

  • Design: CostCat 22W
  • Maskineri: 2 x 500hk Scania DI16
  • Kraner: 1 x Aukra Crane ADK-80, 180t/m, 1 x Aukra Crane ADK50, 120t/m
  • Vinsj: 40 tonn og 15 tonn.
  • Lastedekk: 145 m²
  • Slepekraft: 17-18 tonn
  • Dekksutstyr: Abyss Safety Link (plateholder, taulås, haikjeft, tauepinner)
  • Klasset for Europeisk fartsområde