– Selv om det hender det går hett for seg, er det første gang jeg har kjent lukten av kruttrøyk om bord på skipet, sier kaptein Halvard Valø på frakteskipet MS Høydal lattermildt til Maritime.no.
Skipet til Nordnorsk Shipping AS som holder til på Myre i Vesterålen ble levert 20. juni 2012, og var da verdens første gassdrevne lasteskip. Nå om dagen frakter de fiskefôr for Biomar mellom Karmøy og Florø.
I Hjeltefjorden utenfor Bergen fikk de mandag et oppkall fra Kystvakten på VHF, med forespørsel om de ville være med i en øvelse.
– Ikke tung å be
Denne uken støttet nemlig mannskapet på KV Ålesund politiets maritime gruppe, UEH Hordaland, i forbindelse med deres halvårlige bordingsøvelse.
I tillegg til å være plattform for øvelsen, stilte kystvakten mannskap og begge sine lettbåter til disposisjon, og Sjøbjørn og Searider dannet sammen med politibåten en slagkraftig bordingstrio, skriver Sjøforsvaret på sine Facebook-sider.
Kystvakten stod for den maritime koordineringen, mens politiet ledet selve bordingsoperasjonen.
Valø, som selv har vært skipssjef og nå fungerer som skvadronsjef i Sjøheimevernet, var ikke tung å be.
– Jeg vet politiet øver mye mot kystvakten, men det er viktig at de får prøve seg på å borde andre typer skip også, sier han til Maritime.no.
Kom fykende i 30 knop
Først kom det to mann om bord for å briefe mannskapet på Høydal om hva som skulle skje. Ifølge Valø fikk en av mannskapet utlevert en pistolkopi, som han skulle avfyre med løskrytt fra broområdet idet bordingslaget tok seg om bord via en såkalt J-ladder.
Høydal gikk med 11 knops fart da båtene fra kystvakt og politi nærmet seg.
I 30 knops fart gjorde trioen sitt oppløp og bordet målfartøyet.
“Troppene entret fartøyet på hekken og ved hjelp av J-ladder på styrbord og babord side. Om bord på fartøyet ble de møtt med hard motstand av to bevæpnede
– God innsatsmaskerte menn. Etter en kortere skuddveksling var fartøyet gjennomsøkt og klarert”, beskriver Sjøforsvaret på Facebook-siden sin.
Pluselig hadde Valø mellom 15 og 20 politifolk på dekk, som kunne rapportere hjem om at skipet var sikret.
Etter en kort debrief gjentok de øvelsen, før de pakket sammen og dro tilbake til KV Ålesund.
– Jeg synes de gjorde en god innsats – det var ryddig og effektivt, sier Valø.