Helgarderer seg med å kunne kombinere last

Nyheter
826

Førde-rederiets siste flåtetilskudd snart klar for jobb. «Artic Junior» skal rett inn på langtidskontrakt.

Med en lastekapasitet på 2600 tonn skal Junior frakte fiskefôr langs kysten.

En ny generasjon fiskefôrbåt, mener rederiet selv om 70 meter lange «Artic Junior».

– Dette er verdens første kombibåt med sideporter, sier HR-direktør Rune Førde i Artic Shipping.

Sideportene gjør det mer fleksibelt å ta last om bord.

FAKTA

Artic Shipping

  • Rederi etablert i 1987 av Ove Vilnes, med rederikontor i Førde.
  • Har en flåte på seks lasteskip som går langs kysten med fiskefôr. De nyeste fartøyene har egenutviklet lossesystem for fiskefôr, montert i båtene.
  • Hele flåten seiler på norsk flagg.
  • Har 100 norske sjøfolk og 12 lærlinger.

– Kan snu seg rundt

Rederiet som har transportert fiskefôr i snart 25 år, garderer seg. De har satset på kombinasjonsfartøy som kan skifte mellom ulike laster.

På et par dager kan «Artic Junior» gå fra å være et vanlig lasteskip, til å få installert portable tanker om bord.

Tankene er ifølge Førde er ny type losseanlegg.

Etter godkjente vekter porsjoneres gitt mengde fôr ut som en ferdigvare når fartøyet kommer til merden.

– I tillegg til fiskefôr i bulk, kan skipet transportere store mengder stykkgods på paller, slik at en kombinerer alle typer last. Ved å ta ut de portable tankene blir skipet igjen et vanlig lasteskip, som kan transportere råvarer og fiskemel.

Konseptet skal gi rederiet et konkurransefortrinn, som Artic mener de er alene om. Med tankene kan det losses ekstra raskt når laksen spiser mer.

Vil bygge mer

Omsetningen har økt fra år til år, med over 82 millioner kroner inn 2014. På slutten av fjoråret ble Oro Shipping og Artic shipping fusjonert til et selskap, og flåtene slått sammen. 2015-tallene for rederiet som inngår i Artic-konsernet eid av Ove Vilnes, er derfor ikke klare. Førde forteller at omsetningen likevel økte for fjoråret, og bunnlinjen tegner til å bli god.
Med «Artic Junior» som siste tilskudd, kontrollerer det fusjonerte rederiet nå seks blåmalte fartøy. Med flere skip på faste kontrakter har selskapet tro på at det vil bli ny omsetningsvekst i år.

Snart blir det enda flere fartøy.

– Vi er i vekst, og overtar i august-september en ny servicebåt som vi skal drifte for et annet rederi. Men vi vil også bygge selv, og kontraherer nok et nybygg i løpet av sommaren.

I øyeblikket er det gode tider for fôrfrakt til lakseoppdrettere.

– Folk må ha mat, og fisk er in. Det har vært svingninger opp gjennom, men vi har lagt stein på stein. Vi går på faste kontrakter, og utvider når vi får sjansen.

Byggeplanene kan bety muligheter for norske verft.

– Vi liker å bruke lokale bedrifter, og vurderer anbud fra flere norske aktører. Med dagens kronekurs er norske verft mer konkurransedyktige.

Vokser

Det er ikke bare flåten som har økt. Staben har også vokst.

– Vi har en del interne opprykk på nybygg, men har fylt opp med 13 nye sjøfolk på fartøyene våre.

Det er rundt 15 prosent flere sjøfolk, og inkluderer både matroser og lærlinger.

– Det er lett å få tak i gode sjøfolk nå, men litt utfordring å få tak i lokale folk. Vi vil helst at de skal komme fra Sogn og Fjordane, eller mellom Bergen og Møre. Vi tror det skaper gode team, og vi oppfatter vestlendingene som dyktige sjøfolk.

Flåten seiler med NOR-flagg, og rederiet er bevisst på at de vil ha norske sjøfolk.

– De er rederiets ansikt utad. Det er viktig for oss at det verken er dårlig kommunikasjon mellom båt og kunde, eller mellom båt og rederikontor.