– Ordresituasjonen for Havyard Ship Technology og verftet i Leirvik i Sogn er relativt god. Foreløpig siste skip skal leveres fjerde kvartal 2016, sier markeds-og kommunikasjonsdirektør Gunnar Larsen i Havyard Group til iLaks’ søsteravis Maritime.
Har differensiert seg
Markedssituasjonen er ifølge Larsen generelt utfordrende for bransjen på grunn av den lave aktiviteten innen offshore. Han er likevel optimistisk, og peker på at Havyard er differensiert inn i andre markeder som offshore vindkraft, fiskeri og oppdrett:
– Disse markedene er i forskjellig grad i motfase til offshore. Dette gjør at selv om konkurransesituasjonen i disse markedene også er tøff er vi rimelig optimistiske til å skaffe oss nye ordre og utnytte kapasiteten i de forskjellige forretningsområdene framover.
For mange av de norske verftene har havbruk vært oppdragsgiveren og sikret ordrene det siste halvåret. Fra verftet i Leirvik overleverte Harvyard sin første brønnbåt ifjor. Ifølge Larsen er havbruk et segment Havyard har vært inne i en årrekke:
– Muligheten til å tilby komplette nybygg av skip, skipsdesign og utstyrspakker både til skip og landanlegg, gir Havyard et godt grunnlag for å fortsette satsningen mot havbruksnæringen.
Fikk Ukraina-trøbbel
Det første fartøyet som står for levering fra verftet er bygg 121 «Smaragd». Etter planen skulle båten vært ferdig i april i år, men Ukraina-konflikten førte til manglende stålleveranser, og tre måneders forsinkelser på skroget til Norge.
Nylig ankom bygg 122 for ferdigstilling på verftet i Leirvik.
– Etter bygg 122 «Aleut», skal verftet levere en brønnbåt, et supplyskip, et vindmølle serviceskip og ytterligere to isbrytende offshore fartøy, forteller Larsen.
SE OGSÅ: ORDRELISTEN FOR NORSKE VERFT
Trenger nye ordre
Konsernet har delt virksomheten inn i fire forretningsområder. Utenom skipsbyggingen, leverer konsernet skipsdesign til eget og eksterne verft, har utstyr innen elektroengineering, automasjonsanlegg og brosystemer og er leverandør av utstyr til fiskeri og havbruk.
– De andre forretningsområdene har noe kortere ordrehorisonter, noe som også er naturlig, men trenger nye ordre for å holde full kapasitetsutnyttelse framover.
– Færreste kan betale så store forskudd
I mai meldte næringsdepartementet at de åpner opp for at Giek skal kunne garantere for flere byggesaker, og lempe på kravet for 20 prosent-andelen for kjøper.
– Vi har ikke hittil hatt noen konkrete prosjekter hvor denne nye ordningen har ført til resultater, men vil selvsagt bruke den som et av virkemidlene for å tilby konkurransekraftig skipsbygging ved eget verft i Norge.
Han peker på at gode rammebetingelser, spesielt i forhold til finansiering av nybygg er viktig for konkurransekraften til norsk skipsbyggingsindustri, og at det vil også vil hjelpe at Giek letter kravene til innbetalinger i byggeperioden.
– Det er de færreste redere som kan eller ønsker å betale så store forskudd, og vi opplever ofte at utenlandske konkurrenter tilbyr veldig gode betalingsbetingelser.