Havfarmen begynner å ta form, men den blir både tyngre og dyrere enn først antatt: – Ingen dramatikk

Nyheter
1001

Arbeidet med den første Havfarmen til Nordlaks går gradvis fremover.

«Jostein Albert (oppkalt etter mangeårig Nordlaks-styreformann Jostein Albert Refsnes red.anm.) begynner å ta form! Her er to bilder fra byggingen av baugpartiet til den første Havfarmen. Den fremste 1/3 av Havfarmen bygges ved verftet CIMC Raffles i Haiyang, og de to andre delene bygges ved verftet i Yantai. I løpet av vinteren skal alle de tre delene flyttes til tørrdokken i Yantai og settes sammen der. Det er ganske utrolig å se at dette prosjektet nå virkelig begynner å ta form.»

Det skriver Nordlaks på sine Facebook-sider fredag ettermiddag i en statusoppdatering om Havfarmen-prosjektet. Havfarmen, som blir 385 meter lang, har plass til to millioner laks. Allerede i 2020 kan det svømme fisk i merden.

Kommunikasjonssjef i Nordlaks, Lars Fredrik Martinussen, bekrefter også overfor iLaks de samme opplysningene som er lagt ut på Facebook.

Han sier videre at stålvekten har økt siden byggekontrakten ble inngått. I utgangspunktet skulle den veie 22.000 tonn, men blir 11.000 tonn tyngre. Det var Teknisk Ukeblad, som først meldte dette.

– Havfarm er komplisert struktur, og det var tidlig kjent at verifiseringen av design og dimensjoner kunne medføre endringer. Jeg vet ikke hva som er vanlig når man bygger Havfarmer eller større skip eller oljeinstallasjoner, men det er ingen dramatikk i dette. Havfarmen har blitt sterkere og mer solid, forklarer Martinussen.

– Hva betyr dette i kostnader for dere?

– Det ønsker vi ikke å si noe om, avslutter Martinussen.