Har tredoblet eksporten til gulfstatene på ti år

Nyheter
0

Siden handelsavtalen med EFTA og GCC trådte i kraft 1. juli 2014 har det vært en tredobling av sjømateksporten til regionen fra beskjedne 7 800 tonn i 2014 til 23 600 tonn i 2023. Målt i verdi tilsvarer veksten 475 prosent.

– Eksporten av norsk sjømat til gulfstatene går i all hovedsak til De forente arabiske emirater og Saudi-Arabia og det er særlig laks, makrell, ørret og kongekrabbe som eksporteres, forklarer Ingelill Jacobsen, som er prosjektansvarlig for Midtøsten hos Sjømatrådet.

Jacobsen var tidligere i vinter sammen med 44 norske eksportører på den største matmessen i regionen – Gulfood i Dubai. Gulfood er en viktig messe for all mat i regionen, inkludert sjømat. Det er også en møteplass for eksportører og importører fra India, Asia og Afrika.

– Den sterke veksten i sjømateksporten til regionen skyldes i all hovedsak en kjøpesterk befolkning som er opptatt av helse og sunnhet. Norsk sjømat har vært til stede over flere år og har opparbeidet seg en sterk posisjon i markedet.

Gode Erfaringer
Markedsandelen til norsk laks i Emiratene er høy, 75 prosent, og kjennskapen til norsk laks blant de som spiser sjømat er over 50 prosent. I Saudi-Arabia er markedsandelen enda høyere, på 98 prosent, mens kjennskapen er 41 prosent.

F.v.: Anne Marie Våge Solheim fra Coast Seafood, Peter Alexandersen fra Sjømatrådet og Linda Jensen fra Lerøy Seafood. Foto: NSC

Linda Jensen hos Lerøy Seafood jobber som Key Account Manager mot kunder i Midtøsten. Hun jobber med fryste bearbeidede produkter (VAP).

– Etter gode erfaringer med messen i fjor, som ga full uttelling med mange nye kunder, tok jeg turen til Gulfood i år også. Jeg skulle jo selvsagt hatt markedet for meg selv, men jeg anbefaler jo andre som jobber mot Midtøsten å ta turen hit, sier Jensen med glimt i øyet.

– Det er et veldig bra treffpunkt for å komme i kontakt med nye og etablerte kunder. Under årets messe var det stor etterspørsel etter hel fryst laks, men også filet og pelagiske produkter. Mange etterspurte også bearbeidede produkter, avslutter Jensen.

Stor etterspørsel
– Det spises i økende grad mer sjømat i regionen og da tenker jeg det er viktig å være til stede. Til tross for at messen gjerne kunne ha vart en dag mindre, tre og ikke fire dager, er det absolutt verd å ta turen. I år var det stor etterspørsel etter hel laks og fersk filet av laks. Det er også interesse for kongekrabbe, skjell og hvitfisk, sier Bodil Davidsen, Sales Director hos Williksen Export.

– Gulfood er et samlingspunkt for mange nasjoner fra hele verden, også utenfor regionen. Det var god etterspørsel etter laks, både hel fryst og bearbeidede produkter, så det er et interessant marked for oss, sier Eunjin Choi, Sales Manager hos Bergen Seafood.

– Vi er her for å besøke etablerte kunder i regionen, og komme i kontakt med noen nye. Det er viktig å være til stede, også for å se hva som skjer i butikk, treffe kundene og ta pulsen på markedet. I år opplever jeg at kundene opptatt av stabilitet. De ønsker norsk sjømat til stede og tilgjengelig hver dag hele året. Og der er viktig for å bygge kategorien for norsk sjømat som helhet, sier Cathrin Rabben, salgssjef i Ode.

Cathrin Rabben, Else Nalbant og Ola Kvalheim fra Ode Gulfood 2024. Foto: Ode