Kreiss, et latvisk transportselskap, er i søkelyset til Arbeidstilsynet etter avdekking av lovstridige forhold i arbeidskontraktene.
Det melder Lastebil.no.
Ifølge selskapet selv, er de største kundene Marine Harvest, SalMar og Coast Seafood. I tillegg kjøres det kabotasjeoppdrag, det vil si et innlands transportoppdrag utført av et utenlandsk vogntog, for Platina Seafood.
Kreiss utførte flere tusen såkalte kabotasjeoppdrag i 2017. Dokumentasjon som nettstedet sitter på viser at sjåførene har jobbet 56 timer i uken, som tilsvarer 240 timer i måneden. Grunnlønnen er på 3500 kroner, som gir rundt 15 kroner i timen.
– Dette er noe av det drøyeste vi har sett. Her snakker vi praktisk talt slavelønninger, sier administrerende direktør i Norsk Lastebileier-Forbund (NFL), Geir A. Mo.
Arbeidstilsynet bekrefter til nettstedet at det er varslet stans i en sak og tvangsmulkt i en annen sak mot selskapet i forbindelse med allmenngjøring og arbeidstid.
Rihards Kluss, som er selskapets representant i Norge, sier lønns- og arbeidsvilkårene i avtalene må være feil. Han henviser til advokatfirmaet LexSupport, som skal ha utformet kontraktene.
– Opplysningene og beregningene utført av NLF er i all hovedsak ikke i tråd med de faktiske utbetalingene i Kreiss, opplyser advokat Anastasija Silova på e-post til nettstedet.